PET en ljuspunkt för Amcor
Den australiensiska förpackningsjätten Amcor har haft ett mindre lyckat år, men ett ljus i mörkret är företagets satsning på PET. Omstruktureringar har satt sina avtryck i resultatet men vinstmarginalen inom PET-segmentet har fortsatt öka.
drygt 2 miljarder svenska kronor för det brutna räkenskapsåret 2007-08.
Men de särskilda kostnaderna beräknas ligga på omkring drygt 600
miljoner kronor, vilket ger ett slutresultat på strax under 1,5
miljarder.
Försäljningen minskade med 14 procent, men mot strömmen gick företagets
PET-förpackningar och affärsområdet Amcor Flexibles. Det sämre
resultatet ska enligt ledningen ha berott på växelkurser,
materialkostnader och gjorda avyttringar.
Enligt Ken Mckenzie, Managing Director på Amcor, ska man rikta in sig på det
stabila segmentet konsumentförpackningar, ett segment som svarar för 90
procent av koncernens försäljning.
− Det finns tydliga tecken på att de globala ekonmiernas tillväxt
bromsas upp och detta kan påverka försäljningen konstaterar han.
Amcor är världens näst största förpackningskoncern, enligt senast
tillgängliga siffror från 2006, då man hade en omsättning på 6,401
miljarder euro. Tetra laval var etta med omsättningen 9,717 miljarder
euro.