23948sdkhjf

Metro Group taggar franska pallar

Metro Group har redan satsat stort på RFID-lösningar i hemlandet Tyskland. Nu går man vidare på den franska marknaden, där 89 av Metros stormarknader ingår i ett projekt med 1,3 miljoner lastpallar som förses med RFID-taggar. Partner är transportföretaget DHL, ägt av Deutsche Post.
Under hösten kommer fortlöpande lastpallarna att förses med taggarna,

och det sker vid fem av DHL:s logistikcenter i Frankrike. DHL har sedan

tidigare ansvaret för alla franska Metro Groups transporter på

lastbärare till butik.

Det är 89 lågprisbutiker med självbetjäning, Metro Cash & Carry,

som ingår i projektet. Slår detta väl ut i ett första skede kommer

Metro Group och DHL tillsammans att införa RFID-taggning av alla sina

leveranser i Frankrike.

Tekniken som används bygger på Gen 2-standard och UPM Raflatacs

Dogbone-taggar (bilden). Dessa avläses vid lastningen på lastbilar då

transporten lämnar logistikcentret, och återigen vid ankomsten till

butikens lager.

För avläsning och registrering används Sirit-läsare från Checkpoint

Systems, och varje stormarknad förses med ett hundratal sådana läsare.

Tekniken och utrustningen är densamma som sedan början av året används

av Metro Group i Tyskland.

Liksom i Tyskland kommer all insamlad data att sändas direkt till

butikerna, så att full kontroll på leveranserna hela tiden kan

hållas.

Metro Group är världens tredje största detaljhandelsföretag, sett till

försäljningen, efter amerikanska Wal-Mart och franska Carrefour.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063