Metro Group taggar franska pallar
Metro Group har redan satsat stort på RFID-lösningar i hemlandet Tyskland. Nu går man vidare på den franska marknaden, där 89 av Metros stormarknader ingår i ett projekt med 1,3 miljoner lastpallar som förses med RFID-taggar. Partner är transportföretaget DHL, ägt av Deutsche Post.
och det sker vid fem av DHL:s logistikcenter i Frankrike. DHL har sedan
tidigare ansvaret för alla franska Metro Groups transporter på
lastbärare till butik.
Det är 89 lågprisbutiker med självbetjäning, Metro Cash & Carry,
som ingår i projektet. Slår detta väl ut i ett första skede kommer
Metro Group och DHL tillsammans att införa RFID-taggning av alla sina
leveranser i Frankrike.
Tekniken som används bygger på Gen 2-standard och UPM Raflatacs
Dogbone-taggar (bilden). Dessa avläses vid lastningen på lastbilar då
transporten lämnar logistikcentret, och återigen vid ankomsten till
butikens lager.
För avläsning och registrering används Sirit-läsare från Checkpoint
Systems, och varje stormarknad förses med ett hundratal sådana läsare.
Tekniken och utrustningen är densamma som sedan början av året används
av Metro Group i Tyskland.
Liksom i Tyskland kommer all insamlad data att sändas direkt till
butikerna, så att full kontroll på leveranserna hela tiden kan
hållas.
Metro Group är världens tredje största detaljhandelsföretag, sett till
försäljningen, efter amerikanska Wal-Mart och franska Carrefour.