– Förpackningsindustrin är en bransch i medvind som står inför en mängd utmaningar, en av de allra viktigaste är förstås anpassningen till miljön. Stora resurser läggs ned på att få fram förpackningar som är lättare, hållbara och mer miljövänliga, säger Susanne Hallencreutz, projektledare för easyFairs PACK & EMBALLAGE.Detta kommer bland annat att tas upp av Anders Linde, miljöchef på Rexam, en av världens ledande koncerner för konsumentförpackningar. Anders Linde medverkar på en av mässans learnShops på mässgolvet och han menar att förpackningarna hela tiden måste anpassas efter våra förändrade levnadsvanor.– Människors kunskap om hur man tillreder mat har minskat, vilket leder till ett större spill genom hela systemet. Om man anpassar förpackningarna bättre får man förvisso mer förpackningar men mindre spill av livsmedel, säger Anders Linde.Susanne Hallencreutz, projektledare för easyFairs Pack & Emballage.Hur man skapar framgångsrik förpackningsdesign är ett annat område som kommer att behandlas av bland andra förpacknings- och kommunikationsspecialisten Lars G. Wallentin, med 40 års erfarenhet som designansvarig på Nestlé.– För att göra en bra förpackning måste du behärska det visuella, det verbala, symbolik, material, teknik och ekonomi. En bra förpackningsdesigner måste vara som en 10-kampare, säger Lars G. Wallentin. easyFairs PACK & EMBALLAGE fortsätter att växa i storlek. Denna gång erbjuder mässan fler utställare, ett kraftfullare konferensprogram och ett större antal aktiviteter än någonsin tidigare.