23948sdkhjf

Liten förpackning kan ge hög konsumtion

De som köper små förpackningar med chips eller godis, med avsikt att hålla igen på vikten, riskerar att bita sig själva i svansen. Småförpackningar stimulerar inte sällan konsumtionen, visar en undersökning.
Det är forskare vid Tilburg University i Holland som har kommit till

denna slutsats efter en studie som gjorts bland studenter som knaprade på

chips i TV-soffan.

I en första etapp tillfrågades studenter om vad som

motiverar dem att köpa mindre respektive större förpackningar med

chips eller sötsaker. De små förpackningarna valde flertalet med

ambitionen att hålla den egna konsumtionen i schack, men resultatet

visade sig bli det motsatta.

De totalt 140 studenterna ombads i två grupper att titta på teve, under

den falska förespeglingen att de skulle betygsätta TV-reklam. De

serverades chips i små respektive större förpackningar - nio på 45 gram

eller två med 200 grams innehåll.

Hälften av deltagarna i testet fick i förväg frågor om vikt och

kalorier, och deras beteende kom att skilja sig markant från övriga

deltagare som valde att äta av chipsen.

”När självreglerande hänsyn togs var sannolikheten fördubblad för att

de skulle börja äta ur en liten förpackning, och om de gjorde det så

konsumerade de nästan dubbelt så mycket”, konstateras det i studien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078