Rekordår för FlexLink
FlexLink ökade försäljningen under 2007 till den hittills högsta. Omsättningen ökade med 5,5% och uppgick till 1 346 Mkr ( 1 276 MKR). Tillväxten hänför sig främst till kundsegmentet konsumentvaror (FMCG).
Tillväxten i Europa var stark. Såväl den geografiska närvaron som produktionskapaciteten utökades under året. Några viktiga händelser under året var sjösättningen av det nya transportsystemet X85, FlexLinks största produktlansering någonsin som blev väl mottaget av marknaden. Under året öppnades också ett dotterbolag i Ryssland och ett representationskontor i Rumänien. Rörelseresultatet före avskrivningar av immateriella tillgångar (EBITA) uppgick till 88 Mkr (72). EBITA-marginalen uppgick till 7% (6%). Justerat för exceptionella kostnader uppgick EBITA till 125 Mkr (108) och den justerade EBITA-marginalen till 9% (8%).