23948sdkhjf

Säkerhetsförpackning ger ökad försäljning

Säkerhetsföretaget Checkpoint Systems presenterar i dag den första studien någonsin i sitt slag, som visar att handlare med en enkel metod både kan minska svinnet och öka försäljningen av de mest stöldbegärliga produkterna. Undersökningen gäller rakblad som skyddas mot stöld genom Checkpoints ”Alpha Safer”-system, och visar att handlarnas investering i systemet betalade sig efter i snitt sju månader.
Undersökningen genomfördes i ett urval butiker i en stor amerikansk detaljhandelskedja under senare delen av 2007 och utfördes av det välrenommerade amerikanska institutet Loss Prevention Retail Council under ledning av dess chef, Dr. Read Hayes.Alpha Safers är säkerhetsförpackningar i genomskinlig plast, försedda med elektroniska lås och specialdesignade för att skydda produkter med hög stöldrisk, som till exempel rakblad. Samtidigt som varorna skyddas mot stöld kan de med Safers-systemet ändå exponeras i butiken på ett lättillgängligt sätt. Systemet gör att kunderna själva kan plocka produkter som annars skulle ha förvarats i låsta skåp, bakom disk eller på en avskild plats i butiken, d v s inte varit åtkomliga utan hjälp från butikspersonalen.Undersökningen visar att svinnet i testbutikerna, som använde Safers till ett 70-tal olika rakblad och andra rakprodukter, minskade signifikant jämfört med i kontrollbutiker samt att svinnet minskade allt mer ju längre tiden gick.Studien visade dessutom att den förbättrade tillgängligheten för kunderna ledde till ökad försäljning. Detta sammantaget med minskade kapitalkostnader, minskad tidsåtgång – och därmed kostnader – för personal, innebar att investeringarna i Safers-systemet i testbutikerna betalade sig efter ungefär sju månader.– Detta är den mest omfattande undersökning som någonsin gjorts vad gäller effektivitet och lönsamhet för butiker som använder den här typen av säkerhetsförpackningar. Våra resultat kan vara en god hjälp för säkerhetsansvariga inom detaljhandeln i deras arbete med att motivera handlare att investera i en sådan här säkerhetslösning, säger Dr. Hayes, chef för Loss Prevention Retail Council.Såväl kunder som personal var dessutom mycket nöjda med Safers. Kunderna uppskattade den förbättrade tillgängligheten till produkterna men också säkerhetsförpackningens estetiska design. För butikspersonalens del innebar testet med Saferssystemet att tid frigjordes till mer meningsfulla sysslor, eftersom kunderna inte behövde hjälp att plocka fram produkterna. Personalen uppskattade också enkelheten vad gäller hanteringen av Safers. Att låsa upp säkerhetsboxen och avaktivera larmet i kassan är till exempel mycket lätt och kräver minimalt med tid.Louise Alplin, Checkpoints Sverigechef.– Den här undersökningen bekräftar det vi redan visste, nämligen att vår Alpha Safer-lösning snabbt lönar sig genom minskat svinn. Men den har också på ett övertygande sätt bevisat att de handlare som använder systemet dessutom kan räkna med ökad försäljning, säger Checkpoints Sverigechef Louise Alplin.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065