Tetra Pak slår försäljningsrekord
Tetra Pak har aldrig sålt så bra som 2007. Världens ledande förpackningsföretag sålde för inte mindre än 8,7 miljarder euro, motsvarande ca 83 miljarder kronor. Orsaken är främst den snabba ekonomiska tillväxten i många folkrika länder som Kina, Indien och Ryssland. Men också lansering av flera nyheter som väckt uppmärksamhet på marknaden.I hela världen dricker man ur Tetra Pak förpackningar. Förra året blev det 137 miljarder.
– Det är flera faktorer som har hjälpt till stimulerat tillväxten 2007. Det inkluderar en fortsatt stark tillväxt på utvecklingsmarknader och snabbväxande marknader, vår fokus på kostnadseffektiva produktinnovationer och vår strategi att arbeta nära våra kunder för att förbättra driftprestanda och utveckla systemlösningar, säger Tetra Paks CEO Dennis Jönsson.– Vårt mål är att fortsätta växa på ett ansvarsfullt sätt ur både socialt och miljömässigt perspektiv, i linje med vårt motto ”Protect was good”. Försäljningen ökade med 6,1 procent jämfört med 2006. Mest ökade området Processlösningar, 12 procent, med en omsättning på ca 9 miljarder kronor. Förpackningslösningar ökade med 4,1 procent till en omsättning på 74 miljarder kronor. Tillväxten nådde dubbelsiffriga tal på många tillväxtmarknader, däribland Indien, Pakistan, Ryssland, Brasilien, Mellanöstern och Latin Amerika. Även Kina är en signifikant växande marknad för Tetra Pak.Under 2007 investerade Tetra Pak ca 570 miljoner kronor i en state-of-the-art-anläggning för produktion av förpackningsmaterial i kinesiska Hohhot som ett led i att stödja landets växande mejeri- och dryckesindustri. Med en årlig kapacitet på 8 miljarder förpackningar blir fabriken en strategisk tillgång, i tillägg till Tetra Paks befintliga produktionskapacitet i Kina, när den tas i drift senare i år.Under 2007 öppnade Tetra Pak också en ny konverteringsanläggning i närheten av Moskva för att understödja tillväxten i Östeuropa. Investeringen för denna landade på närmare en miljard kronor, – den största fabriken för produktion av förpackningsmaterial för flytande livsmedel i denna del av världen.När det gäller innovationer lanserade Tetra Pak under 20007 flera nya produkter som mötte kundernas efterfrågan på ökad kostnadseffektivitet. Man nämner bl a:– Tetra GeminaTM Aseptic, världens första rullmatade gaveltoppsförpackning med full aseptisk prestanda för fyllning av både juice och mjölkbaserade produkter.– Tetra Top Eifel 038 med lättöppnings kapsyl för ökad konsumentbekvämlighet. – Ett utökat sortiment inom Tetra Recart vätskekartongförpackningen som är ett alternativ till konservburken, med en helt ny maskinlinje och två nya storlekar.– Den nya Tetra Rex TR/27 Extended Hygiene – en fyllningsmaskin med medelkapacitet för främst kylda produkter som mjölk och juice i gaveltoppsförpackningar.– Tetra TebelTM Ost 6 för effektivare och säkrare ostproduktion.Under 2007 levererade Tetra Pak:Material till 137 miljarder förpackningar som användes för att leverera 69,5 miljarder liter mjölk, juice, frukt och andra produkter.592 förpackningsmaskiner och 2 107 processenheter. Detta innebär att det nu finns 9 143 Tetra Pak förpackningsmaskiner och 28 643 Tetra Pak processenheter i drift