Stort intresse för Carbon Footprint
Hur påverkas förpackningarna av den pågående klimatdebatten? Den frågan diskuterades under ett seminarium som hölls den 8 april på STFI-Packforsk i Stockholm. Bakom arrangemanget stod Näringslivsgruppen Miljöpack som med seminariet ville skapa en diskussion med alla som har intresse av förpackningar – från råvaruproducenter till handel.Kerstin Lindvall, miljöchef vid ICA, är en av flera som engageras av klimatfrågan.
organisationer från hela förpackningens värdekedja fanns representerade
bland deltagarna. Listan på föredragshållare speglade också det breda
engagemanget i klimatfrågan. Kerstin Lindvall, ICA:s miljöchef, Gunnar
Fredriksson, enhetschef på Naturvårdsverket, Ola Svending, Stora Enso,
och Bo Svensson, Svensk Handel, gav alla sin syn på förpackningar och
klimatpåverkan. Moderator för dagen var Agneta Melin, tidigare
miljöchef på Tetra Pak. Utvecklingen runt förpackningar och Carbon Footprint går fort,
särskilt i Storbritannien. Engelsmannen Michael Sturges från
Edge/STFI-Packforsk UK visade på ett flertal exempel men menade att
bristen på gemensamma utvärderingsmetoder och miljömärkning mellan
företagen är förvirrande för konsumenterna och gör det svårt för dem
att jämföra. Information till konsumenter i form av märkning var också
ett av diskussionsämnena under eftermiddagens workshop. Andra viktiga
frågor var metodik, standarder och samarbetssätt. Slutsatserna var: Ingen ny metodik behövs för att utvärdera Carbon Footprint. Det går
att bygga vidare på befintliga metoder och standarder. Viktigt är att
de är internationellt gemensamma.Inga fler märken! Istället bör befintliga miljömärken även innefatta Carbon footprint.Det finns ett behov av fortsatt dialog i frågan längs hela värdekedjan. BILDEN: Utvecklingen med klimatmärkning har gått fort i Storbritannien.Den kanske allra viktigaste slutsatsen från seminariet var ändå
att branschen nu har en viktig uppgift att klargöra förpackningens roll
i klimatfrågan. Branschen måste lyfta fram förpackningens miljönytta –
hur förpackningar bidrar till att spara resurser. – Utifrån den kunskap vi har idag kan vi se att sortimentet har en
mycket stor klimatpåverkan. Förpackningens viktigaste bidrag till att
minska klimatpåverkan är därför genom att skydda produkterna från att
förstöras, framhöll Kerstin Lindvall, miljöchef vid ICA. Näringslivsgruppen Miljöpack är en branschorganisation som har
bredd över hela förpackningens värdekedja och kompetens att koordinera
fortsatta aktiviteter inom området, nationellt och internationellt. – Vi behöver ha goda kontakter med näringslivet för att kunna
påverka diskussionerna inom EU. Näringslivsgruppen Miljöpack är då en
bra samtalspartner för förpackningsfrågor, menade Gunnar Fredriksson,
enhetschef på Naturvårdsverket. – Vi är mycket nöjda med seminariet. Omdömen som ”bra
föredragshållare” och ”givande diskussion” sporrar oss i vårt fortsatta
arbete, säger Ann Lorentzon som är sekreterare för Näringslivsgruppen
Miljöpack. Under eftermiddagen hölls gruppvisa diskussioner. Till höger i bilden, Ann Lorentzon, sekreterare för Näringslivsgruppen Miljöpack.