23948sdkhjf

Stort intresse för Carbon Footprint

Hur påverkas förpackningarna av den pågående klimatdebatten? Den frågan diskuterades under ett seminarium som hölls den 8 april på STFI-Packforsk i Stockholm. Bakom arrangemanget stod Näringslivsgruppen Miljöpack som med seminariet ville skapa en diskussion med alla som har intresse av förpackningar – från råvaruproducenter till handel.Kerstin Lindvall, miljöchef vid ICA, är en av flera som engageras av klimatfrågan.
Över 30 företag och

organisationer från hela förpackningens värdekedja fanns representerade

bland deltagarna. Listan på föredragshållare speglade också det breda

engagemanget i klimatfrågan. Kerstin Lindvall, ICA:s miljöchef, Gunnar

Fredriksson, enhetschef på Naturvårdsverket, Ola Svending, Stora Enso,

och Bo Svensson, Svensk Handel, gav alla sin syn på förpackningar och

klimatpåverkan. Moderator för dagen var Agneta Melin, tidigare

miljöchef på Tetra Pak. Utvecklingen runt förpackningar och Carbon Footprint går fort,

särskilt i Storbritannien. Engelsmannen Michael Sturges från

Edge/STFI-Packforsk UK visade på ett flertal exempel men menade att

bristen på gemensamma utvärderingsmetoder och miljömärkning mellan

företagen är förvirrande för konsumenterna och gör det svårt för dem

att jämföra. Information till konsumenter i form av märkning var också

ett av diskussionsämnena under eftermiddagens workshop. Andra viktiga

frågor var metodik, standarder och samarbetssätt. Slutsatserna var: Ingen ny metodik behövs för att utvärdera Carbon Footprint. Det går

att bygga vidare på befintliga metoder och standarder. Viktigt är att

de är internationellt gemensamma.Inga fler märken! Istället bör befintliga miljömärken även innefatta Carbon footprint.Det finns ett behov av fortsatt dialog i frågan längs hela värdekedjan. BILDEN: Utvecklingen med klimatmärkning har gått fort i Storbritannien.Den kanske allra viktigaste slutsatsen från seminariet var ändå

att branschen nu har en viktig uppgift att klargöra förpackningens roll

i klimatfrågan. Branschen måste lyfta fram förpackningens miljönytta –

hur förpackningar bidrar till att spara resurser. – Utifrån den kunskap vi har idag kan vi se att sortimentet har en

mycket stor klimatpåverkan. Förpackningens viktigaste bidrag till att

minska klimatpåverkan är därför genom att skydda produkterna från att

förstöras, framhöll Kerstin Lindvall, miljöchef vid ICA. Näringslivsgruppen Miljöpack är en branschorganisation som har

bredd över hela förpackningens värdekedja och kompetens att koordinera

fortsatta aktiviteter inom området, nationellt och internationellt. – Vi behöver ha goda kontakter med näringslivet för att kunna

påverka diskussionerna inom EU. Näringslivsgruppen Miljöpack är då en

bra samtalspartner för förpackningsfrågor, menade Gunnar Fredriksson,

enhetschef på Naturvårdsverket. – Vi är mycket nöjda med seminariet. Omdömen som ”bra

föredragshållare” och ”givande diskussion” sporrar oss i vårt fortsatta

arbete, säger Ann Lorentzon som är sekreterare för Näringslivsgruppen

Miljöpack. Under eftermiddagen hölls gruppvisa diskussioner. Till höger i bilden, Ann Lorentzon, sekreterare för Näringslivsgruppen Miljöpack.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062