23948sdkhjf

Amcor blir Flextrus - Ny svensk förpackningskoncern

Intervju med Per Nyström, blivande vd i FlextrusInför hotet om en nedläggning av Amcor Flexibles i Lund började VD Per Nyström och ytterligare några personer i ledningen för verksamheten att fundera på alternativa lösningar. – Det har varit tydligt en lång tid att Amcor gjort sitt strategiska val. Vår verksamhet med extrudering och flexotryck har varit lite artfrämmande i koncernen. Amcor satsar främst på lacklaminering och rotogravyrtryck och vill helst ha fabriker dedikerade för enskilda globala multinationella företag. Vi jobbar med en bred kundbas på flera mer lokala geografiska marknader, säger Per Nyström.
I samråd med Amcors ledning har Per Nyström och resten av ledningen i

Lund under en period arbetat med att hitta en ny ägare till

verksamheten. Amcor ville inte sälja till en konkurrent så lösningen

blev en kombination av management buy-out och ett s k private

equity-bolag.– Accent har ett synsätt som stämmer bra överens med vårt och stor

erfarenhet av industriföretag av vår storlek. Inom ramen för Flextrus

som blir det nya namnet finns ambitioner att växa såväl organiskt som

genom ytterligare förvärv, säger Per Nyström.Det är en vältrimmad verksamhet som Accent nu förvärvar. Under det

senaste året har ytterligare ett 100-tal anställda lämnat företaget och

i Lund arbetar nu omkring 200 personer. I uppgörelsen med Amcor ingår

en renodling av verksamheten. Lacklaminering och rotogravyrtryck läggs

ner i Lund som helt kommer att fokusera på extrudering och flexotryck

av förpackningsfilm till livsmedelsindustrin och andra specialiserade

applikationer.Ytterligare en fabrik med motsvarande produktion i England ingår i förvärvet. Den har idag ca 35 anställda.– För mig har det varit viktigt att vi har kunnat behålla

tillverkningen i Sverige och i UK. Företaget här vilar på gamla anor

och här finns stor kompetens bland medarbetarna som annars hade gått

förlorad. Vår position är stark på hemmamarknaden i Norden och ska bli

ännu starkare men 90 procent av det vi tillverkar går på export till

Frankrike, Benelux-länderna, Storbritannien med flera europeiska länder

och vi ska även fortsätta växa i Europa, säger Per Nyström.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078