Positiva kommentarer från utställarna
Trots att storpubliken uteblev var tongångarna positiva bland utställarna på easyFairs Livsmedelsproduktion och Förpackning när mässan skulle summeras på torsdagen. - Vi är nöjda med mässan och har haft bra med besökare. Möjligtvis har det varit lite mindre folk i gångarna, särskilt framåt eftermiddagen, säger Fredrik Moberg, VD i Mobergs Processkontroll, som deltog för tredje året i rad. Annette Sturesson, projektledare, summerar en efter förutsättningarna lyckad mässa och planerar utvidgning av konceptet nästa år.
Jörgen Svensson, Försäljningsansvarig på Modulpac var också nöjd;- Vi har träffat helt rätt sorters människor och har flera nya kontakter att följa upp efter mässan. Det är första gången vi är med och det har varit helt rätt för oss.- Här har varit mycket folk och mycket kunder. Vi tog montern mitt emot våra konkurrenter så här har varit något av en etiketthörna, säger Malin Niva, marknadskoordinator på Imaje.Mobergs Processkontroll var en av de nöjda utställarna på mässan.Liknande tongångar hördes från övriga utställare Packmarknaden talade med, vilket bör glädja mässans projektledare Annette Sturesson som sett antalet utställare minska rejält från förra året. - Minskat antal utställare har även påverkat totala antalet besökare men inte alls i den utsträckning vi hade befarat. Utslaget per utställare var det fler besökare i år än förra året, säger Annette Sturesson.Dag 1 var det 911 besökare (1236) och andra dagen 643 (1194). Läget på bokningsfronten inför nästa år är också ljusare än tidigare år, vilket tyder på att fler utställare är nöjda med mässan i år. Men helt säkert vet man först efter att utställarna har sagt sitt i den utvärdering av mässan som alltid görs, betonar Annette Sturesson.Totalt ställde 84 företag i år ut på mässan i Malmö jämfört med 168 förra året. Exakt en halvering. Till det finns flera förklaringar, men mässan tar nya tag inför nästa år. Då tillkommer en ny utställargrupp Distribution och Logistik till de befintliga Livsmedelsproduktion och Förpackning.- Vi är inte nöjda med storleken på mässan utan behöver bredda basen för besökarantalet. Förpackningen är intimt förknippad med distribution och logistik och vill integrera ytterligare en del i produktens värdekejda på mässan, säger Annette Sturesson.