23948sdkhjf

Vad händer på easyFairs-mässan i Malmö

Läs vad som händer på mässan easyfairs Livsmedelsproduktion och Förpackning i Malmö. Här har vi samlat ett litet potpurri av intryck från mäsan första dag. Mässan fortsätter och avslutas idag, torsdag. Första gången på mässanHelena Norling, inköpare på Abba Seafood, besökte mässan i Malmö för första gången. Helena började på företaget i november och var fylld av förväntan.– Det ska bli roligt att se vad om händer i branschen och kanske träffa på nya leverantörer. Jag ska titta på pappersbaserade förpackningar som är en av mina uppgifter som inköpare, säger Helena Norling.Helena Norling, ny förpackningsinköpare på Abba Seafood.
Abba Seafood ingår i Orkla-koncernen och har huvudkontor i Göteborg. –

När man har kört så här långt passar jag också på att besöka befintliga

leverantörer i Malmöområdet.Vi önskar Helena lycka till på nya

jobbet och utrustade henne naturligtvis med marknadens bästa vägledare

- Packmarknaden - innan hon gav sig ut i gångarna.Etiketterar 1,5 miljoner klosetterImaje,

som tillverkar, etiketteringsutrustning, visar en enhet ur sin serie

Imaje 2000. Enheten är identisk med de fyra som nyligen levererats till

klosett- och handfatstillverkaren IFÖ i Bromölla.– Enheten är

robust och stabil och IFÖ behövde tåliga etiketterare som går säkert

och inte orsakar driftstopp. IFÖ tillverkar 1,5 miljoner klosetter om

året i Bromölla och alla etiketteras med en Imaje 2000, säger Rikard

Jönson, säljare Imaje.Print

and applay-enheten applicerar etiketterna med s k tamp-teknik, en

etikett förs över en vakuumplatta, som av en arm skjuts fram till

kollit och släpper etiketten. Skrivaren är förberedd för RFID-etiketter

och utskriften kan varieras mellan 200-300 dpi, skrivarbredden mellan

2, 4 och 6 tum. Efter applicering verifieras etikettens läsbarhet av en

scanner inline.– IFÖ har valt en extra stora

etikettrullhållare, hela 350 mm i diameter, som rymmer en rulle på 560

meter etiketter. Färgbandet är exakt lika långt och båda rullarna byts

samtidigt på mindre en minut, säger Rikard Jönsson.Rikard Jönsson och Malin Niva på Imaje framför företagets robusta enhet för etikettutskrift och applicering Imaje 2000.Henkel tar över National StarchTyska

kemikoncernen Henkel har nu övertagit Akzo Nobels verksamhet inom Lim-

och elektronikmaterial som tidigare hörde till National Starch. Affären

blev en följd av Akzo Nobels köp av den brittiska färgjätten ICI, i

vilket National Starch ingick. National Starch är världsledande inom bl

a förpackningslim, där Henkel sedan tidigare också är verksam.–

Vi har precis i dagarna fått besked om att affären nu är klar och att

arbetet med att integrera tidigare National Starch i Henkel har

påbörjats. Vi vet inte så mycket mer men det ska bli spännande med nya

kollegor, säger Jonas Jarhäll och Pär Ygge på Henkel när Packmarknaden

träffar dem i montern på Livsmedelsproduktion och Förpackning.Henkel

ställer till skillnad från National Starch ut på easyFairs-mässan och

visar det nya limmet Technomelt Supra. Limmet lanserades för två år

sedan och är företagets state of the art lim för kartongförpackningar.Temat i monter är skattjakt och anspelar på alla fördelar som man kan uppnå med Henkels förpackningslim.–

För att gör det lite roligare har våra kunder fått en skattkarta så att

de hittar till oss här på mässan och alla som kommer får en liten

”skatt” med sig hem.Jonas Jarhäll och Per Ygge vid ”skattkistan” i väntan på nya kunder till Henkels monter.Snabbare plockrobotABB

Robotics kunde visa upp en ny version av sin framgångsrika plockrobot

IRB 340. Denna uppdaterade konstruktion, med modellbeteckningen IRB360,

klarar av vikter på tre mot tidigare två kilo.Men det är bara en av förbättringarna, berättar Peter Öhrn, Account Manager:–

Den nya roboten har fått en robustare design, den är överspolningsbar

med ett helt rostfritt tak och bättre skyddade kabelgenomgångar.

Dessutom är vissa utsatta delar nu av rostfritt stål istället för

aluminium.Till detta kommer att själva plockningen utförs

snabbare, tack vare en avancerad styrning av armarna som det tagit

flera år att utveckla och optimera. IRB 360 har tagits i provdrift av de

första kunderna, och släpps på den svenska marknaden i slutet av maj. IRB 360 är den nya plockrobot som Peter Öhrn och Patrik Strandin från ABB Robotics kunde visa upp. Dansk lyfthjälp– Alla behöver ett lyft, säger Hans Göran Nilsson, säljare på Interlift i Sjöbo.Den

vitsiga kommentaren gör han med hänvisning till de produkter som

företaget saluför på den skandinaviska marknaden – bland annat

lyftbord från Translyft och lyftvagnar från Hovmand.Dessa båda

danska tillverkare erbjuder ett brett utbud, med varierande

kapacitet, för att förenkla tunga lyft inom industrin. Kapaciteten

varierar, upp till 300 kilo för lyftvagnarna och som mest 10 ton för

lyftborden, och de levereras lackerade, varmgalvaniserade eller i

rostfritt utförande.– De som är helt tillverkade av rostfritt

stål finns det ett behov av, särskilt inom livsmedelsindustrin och inom

läkemedelsföretag, säger Hans Göran Nilsson. Tror på shrink sleevesEtikettproducenten

Nordvalls är först i norra Europa att tillverka shrink sleeves,

krymphylsor, för i första hand flaskor och burkar. En av de första

kunderna är Kiviks musteri, vars PET-flaskor för juicer har försetts

med krymphylsor med ny och mer tilltalande grafisk design.– Vi

tror mycket på sleeves, och har flera kunder på gång, iförsta hand inom

livsmedelssektorn, berättar Bengt Bengtsson, säljare för Region Syd.Nordvalls

satsning på den här produktionen är bara någr amånader gammal, och

närmast förestående är en investering på omkring 20 mkr i en komplett

produktionslinje enbart avsedd för detta ändamål.– Vi är

mycket nöjda med vad vi hittills kunnat leverera till Kivik, och trycket

på PET-folie blir något helt annat än på papper eller kartong. Anki Dahl, affärsområdeschef vid Nordvalls gläds åt satsningen på sleeves.Well av plast Wellplast

AB i skånska Munka Ljungby är ett fortfarande relativt litet, men snabbt

expanderande företag. Det senaste året har omsättningen ökat med flera

miljoner och ligger nu på lite drygt 20 mkr. Det gläder förstås

marknadschefen Jacob Volckerts:– Det segment som vi växer mest

inom är läkemedel, där man allt oftare har ett behov av att slutförpacka

i ren miljö. Där passar vår hygieniska wellplast bra, säger han.Ett

annat område som wellplasten, en blandning av krita och polypropen,

passar bra till är förpackning av byggnadsmaterial. I utlandet

har större svenska byggföretag använt sig av materialet, som gör att de

stora vita förpackningarna skiljer ut sig från de traditionella av

masonit.

Wellplasten kan dessutom lätt förses med iögonfallande dekor

eller en logotyp.– Något som gått bra på sistone är lådor som

används av cateringfirmor. Materialet är isolerande, det tål regn och

fukt och det är rent, och det är det uppskattat för, säger Jacob

Volckerts. Jacob Volckerts med en dekorerad fisklåda och en av de lådor som allt fler cateringfirmor använder sig av. Första dagen avslutades med traditionsenligt mingel arrangerat av Packmarknaden och easyFairs till många utställares glädje.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062