23948sdkhjf

Red Bull lanserar coladryck

Dryckesjätten Coca-Cola har redan utmanat marknadsledaren inom energidrycker, Red Bull, och nu svarar den österrikiska producenten med att lansera en egen – cola-dryck. Red Bull Cola har de naturliga ingredienser som originalcolan en gång hade. Själva dryckesburken skiljer sig från föregångarna bara vad det gäller den grafiska formen.
Försäljningen av kolsyrade söta drycker har, i ett globalt perspektiv,

långsamt minskat under det senaste året. I gengäld har marknaden ökat

för energidrycker. De två stora varumärkena är Red Bull och Monster. De

sistnämnda är nummer ett i USA, och det är mot den bakgrunden man ska

se den satsning på en coladryck som Red Bull gör.

Samtidigt lanseras ett alternativ till de artificiellt smaksatta,

storsäljande dryckerna - Coca-Cola och Pepsi. Red Bull Cola framställs,

enligt innehållsdeklarationen, av i första hand kolanöt (cola

acuminata) och av blad från kokabusken plus koffein, så som var fallet

när den här typen av dryck introducerades för drygt hundra år sedan.

Till detta kommer ingredienser som lime, nejlikor, kanel,

kardemumma, galangal, vanilj, ingefära, kakao, lakrits, apelsin och

senapsfrön - som i små mängder tillsammans skapar en komplex colasmak.

Den nya drycken från Red Bull kommer, som en följd av detta, att

tillhöra premiumsegmentet med prissättning därefter.

Burken är i grunden densamma som för originaldrycken, men den är r

försedd med annan dekor, i färgerna rött silver och blått. Burkarna som

används är på 20 respektive 35,5 cl. Lanseringen av drycken Red Bull

Simply Cola görs i juni med sloganen ”Strong and natural”. I ett första skede

säljs den i sju utvalda länder, ett urval som dock inte Sverige ingår i.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078