Red Bull lanserar coladryck
Dryckesjätten Coca-Cola har redan utmanat marknadsledaren inom energidrycker, Red Bull, och nu svarar den österrikiska producenten med att lansera en egen – cola-dryck. Red Bull Cola har de naturliga ingredienser som originalcolan en gång hade. Själva dryckesburken skiljer sig från föregångarna bara vad det gäller den grafiska formen.
långsamt minskat under det senaste året. I gengäld har marknaden ökat
för energidrycker. De två stora varumärkena är Red Bull och Monster. De
sistnämnda är nummer ett i USA, och det är mot den bakgrunden man ska
se den satsning på en coladryck som Red Bull gör.
Samtidigt lanseras ett alternativ till de artificiellt smaksatta,
storsäljande dryckerna − Coca-Cola och Pepsi. Red Bull Cola framställs,
enligt innehållsdeklarationen, av i första hand kolanöt (cola
acuminata) och av blad från kokabusken plus koffein, så som var fallet
när den här typen av dryck introducerades för drygt hundra år sedan.
Till detta kommer ingredienser som lime, nejlikor, kanel,
kardemumma, galangal, vanilj, ingefära, kakao, lakrits, apelsin och
senapsfrön − som i små mängder tillsammans skapar en komplex colasmak.
Den nya drycken från Red Bull kommer, som en följd av detta, att
tillhöra premiumsegmentet med prissättning därefter.
Burken är i grunden densamma som för originaldrycken, men den är r
försedd med annan dekor, i färgerna rött silver och blått. Burkarna som
används är på 20 respektive 35,5 cl. Lanseringen av drycken Red Bull
Simply Cola görs i juni med sloganen ”Strong and natural”. I ett första skede
säljs den i sju utvalda länder, ett urval som dock inte Sverige ingår i.