23948sdkhjf

Varför väljer vi färdigmat?

Färdigmat äter vi oftast till lunch på jobbet – eller ensamma framför TV:n. Och vi gör det av tids- och bekvämlighetsskäl. Det visar SIK-forskaren Mia Prim i sin doktorsavhandling där hon kartlägger färdigmatskonsumenterna. Läs mer om Mia Prims avhandling och förpackningar för färdigrätter i nästa nummer av Packmarknaden, ute den 13 november.
Målet för Mia Prims forskning är att producenter ska kunna förbättra
färdigmatens attraktionskraft genom att anpassa den bättre till
konsumenten. För att få fram mer kunskap om konsumentens behov och
situation har hon studerat ett stort antal göteborgares matvanor och
attityder till färdigmat.
– Jag ville förstå varför man köper färdigmat, beskriva typiska
färdigmatssituationer och fastslå vad det är som är avgörande när man
köper färdigmat.

Grönsaker och mer smak på önskelistan
Undersökningen visade att deltagarna oftast äter färdigmat till lunch
på arbetet eller till middag hemma. På arbetet äter man oftast med
kollegor under samtal. Vid hemmamiddagen äter folk oftast ensamma,
framför TVn. Många efterlyste färdiglagade grytor, mer grönt och mat
med mer smak.
– För arbetslunchen är tidsbesparingen viktigast. När det gäller
middagen hemma handlar det främst om bekvämlighet, säger Mia Prim som
också såg skillnader mellan män och kvinnor:
– Kvinnor är generellt mer krävande, särskilt när det handlar om mat och hälsa. Men män och kvinnor handlar färdigmat lika ofta.

Ökat samarbete
Mia Prim tycker att livsmedelsindustri och butiker bör samarbeta för
att göra färdigmaten mer lockande. Dagens butiker är inte optimalt
utformade för att sälja mat som är färdiglagad.
– Jag hoppas att företagen utnyttjar mitt arbete till att bättre
anpassa sina produkter till konsumenternas måltidssituationer och behov
av lättillgängliga måltidslösningar. Färdigmat äts för att det är gott,
tidsbesparande och bekvämt – och tillväxtmöjligheterna är stora!

Disputationen äger rum fredagen den 23 november klockan 13.00 i Gastronomiska teatern, Måltidens hus, Grythyttan.

Avhandlingens titel: Ready meals from the consumers’ perspective – attitudes, beliefs, contexts and appropriateness

Mia Prim är doktorand på SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik
AB, och Institutionen för restaurang- och måltidskunskap, Örebro
universitet. Mia kan nås via SIKs växel 031-335 56 00 eller e-post: mia.prim@sik.se
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062