Lyckad premiär på Anuga
Växande ekologisk mattrend ökar efterfrågan på naturliga förpackningar. Det menar SilviPak som gjorde en mycket lyckad entré när förpackningen för första gången presenterades på den tyska matmässan Anuga i Köln. SilviPak tillverkas av jungfrulig träfibermassa och tillhör en ny generation av naturliga förpackningar som utmanar de traditionella plast- och aluminiumtrågen genom att kunna minska såväl förpackningsvikt som oljekonsumtion. Nöjd Account Manager Jacob Hobbel hos den belgiska färdigmatsproducenten "Le Medaillon" med ett SilviPak-tråg.
- SilviPak ligger helt i linje med våra ambitioner att erbjuda fräsch
och naturlig färdigmat till den europeiska handeln, säger Jacob Hobbel,
Account Manager vid den belgiska färdigmatsproducenten “Le Medaillon”.
- Våra besökare på Anuga visade ett stort intresse för SilviPak. De
uppskattade att trågen är gjorda av förnyelsebar råvara och att det är
möjligt att hålla förpackningen direkt i handen efter det att man tagit
ut den ur ugnen.
SilviPak har många fördelar. Inte minst när det gäller
modifierad atmosfär, d v s att maten förpackas med en livsmedelsgas,
funktionalitet och att man kan köra trågen i samma fyllningssystem
linje som plattstråg.
Ungsbakad färsk lax - Med SilviPak kan vi erbjuda färsk lax i en modifierad atmosfär
förpackning som kan anrättas direkt i ugnen, vilket blir både gott och
bekvämt för konsumenten. Tråget är dessutom mycket stabilt även efter
uppvärmningen och är lätt att återvinna, säger Thomas Adolf, General
Manager för Alaska Fisch i Tyskland”.
Anugamässan har verkligen bekräftat det växande intresset för SilviPak
över hela Europa, menar Joakim Stockhaus, Vice President vid SilviPak.
- Ett flertal europeiska varumärkesägare och företag
inom dagligvaruhandeln använder idag SilviPak eller visar ett mycket
starkt intresse och vi siktar på att ta en marknadsandel på minst fem procent av marknaden
för förpackningar till färdigmat inom de närmaste tre till fyra åren, säger Joakim Stockhaus.