23948sdkhjf

Revolutionerande produktionsteknik på Tekniska Mässan

Idag tisdag öppnar Tekniska Mässan och i år kan teknikmässan presentera en nyhet utöver det vanliga. En ny svenskutvecklad tillverkningsmetod kan göra elmotorer hälften så dyra och dubbelt så bra. Metoden är ett resultat av ett samarbete mellan forskare på Lunds Tekniska Högskola och en prototyp av tekniken visas i LTH:s monter på mässan.
I ett vanligt hushåll finns i genomsnitt ca 60 eldrivna motorer - i

hushållsapparater, leksaker, TV, tvättmaskiner etc. Bara i en

bensindriven bil finns hundra små elmotorer. Till följd av ett helt

nytt sätt att tillverka magnetiska komponenter i elmotorer förväntas

den samlade tillverkningskostnaden för sådana här motorer minst

halveras och motorns prestanda närapå fördubblas.

Metoden är ett resultat av ett femtonårigt långt samarbete mellan

forskare från elektriska drivsystem och industriell produktion på Lunds

Tekniska Högskola. En viktig del i alla dessa motorer är det magnetiskt

ledande materialet, vanligtvis uppbyggd av hopbuntade laminerade, tunna

plåtar med spolar lindade runt. Den här typen av motorkonstruktion

innehåller många smådelar och tar lång tid att tillverka.

– Elmotorer har i princip tillverkats på samma sätt sedan 1850-talet.

Först de senaste 10-15 åren har alternativa tillverkningsmetoder

studerats, berättar Mats Alaküla, professor i elektriska drivsystem vid

LTH.

Tillsammans med sina forskarkollegor Tord Cedell och Mats Andersson har

Mats Alaküla funnit att legerat järnpulver och viss sorts plast är

utmärkt att använda i bl.a. motortillämpningar för att uppnå god

energieffektivitet. Genom att gjuta flytande plast och järnpartiklar,

som gör detaljen mjukmagnetisk, i olika formar kan man få fullständig

formfrihet. Utöver bättre kvalitet och större formfrihet, reducerar

denna metod antalet produktionssteg från ca 60 till endast ett fåtal.

Utvecklingen av själva materialet påbörjades redan i slutet av

1980-talet vid avdelningen industriell produktion och då inom ramen för

de s k materialtekniska konsortierna, finansierade bl a av nuvarande

Vinnova.

– Tekniken passar nog inte högpresterande motorer som t.ex.

servomotorer. Men till fläktar, pumpar, hushållsmaskiner och bilar

lämpar den sig utmärkt, förklarar Mats Alaküla.

Forskningen stöds med sammanlagt 12 miljoner kronor under fem år av

Vinnova, SSF (Stiftelsen för Strategisk Forskning) och Industri

Kapital. Just nu finns en patentansökan inne som förväntas bli klar i

slutet av oktober. Vad som sker med den patentskyddade lösningen

därefter – om det blir ett eget bolag eller en utlicensierad teknologi

– har forskarna inom CEMEC- Centre for Electro-Magnetic Energy

Conversion ännu inte bestämt sig för.

– Tekniken kan också öppna upp för andra möjligheter, t ex att

underlätta omvandling av bilar till elhybriddrift. I sammanhanget kan

det vara värt att nämna att alla metoder som leder till enklare och

billigare tillverkning indirekt bidrar till att minska

koldioxidutsläppet, tillägger Mats Alaküla.

En prototyp av tekniken visas i LTH:s monter på Tekniska Mässan i Älvsjö den 16-19 oktober.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063