JD Stenqvist miljöprofilerar
Under 2008 kommer JD Stenqvist AB att genomföra en satsning för att profilera sig som ett företag med en stark miljöprofil. Lanseringen av nedbrytbara plastbärkassar är en del i detta arbete. – Vi vill med anledning av de artiklar om nedbrytbara plastbärkassar som publicerats, informera om att företaget nu går in i en fas där en förstärkt fokus kommer att ligga på miljön. Under 2008 kommer företaget ytterligare att se över såväl produktion som övrigt som har en miljöpåverkan, säger Morten Halvorsen, CEO i JD Stenqvist.CEO, Morten Halvorsen, utlovar storsatsning på miljö i JD Stenqvist AB.
pappersförpackningar, men då företaget strävar efter att vara en
totalleverantör, har man även plastbärkassar i sortimentet. För att
fortsatt kunna erbjuda plastbärkassar, har företaget arbetat aktivt för
att ta fram ett miljövänligt alternativ. Detta har resulterat i
d2w-kassen som man nu lanserar.
– Denna plastbärkasse är en del av vårt totala miljökoncept, där
pappersbärkassen fortsatt är det primära valet med miljön i fokus, säger Morten Halvorsen.Ny nedbrytbar plastpåse tillverkad av JD Stenqvist AB.
Bakgrund
Stenqvist har tillverkat och levererat förpackningar till handel och
industri under mer än 110 år. Genom att erbjuda en oändlig variation av
design och dimensioner skapar man förpackningar, påsar och bärkassar
som inte bara skyddar varan och underlättar transport, utan också
stärker kunders varumärken.
Koncernens huvudkontor samt administration och försäljning för Svenska
marknaden finns i Billesholm. Stenqvist har 8 fabriker i Sverige,
Norge, Danmark, Österrike och Polen och marknadsnärvaro genom säljbolag
och samarbetspartners även i England, Italien, Finland, Frankrike,
Tyskland och Spanien.
Den totala omsättningen i koncernen uppgår till ca 1.2 miljarder SEK
(Sverige ca 700 miljoner SEK) och antalet anställda är ca700 varav 350
i Sverige. Huvudägare i Stenqvistgruppen är investmentbolaget Triton.