Miljarder att spara i svensk dagligvaruhandel
Det finns tio miljarder kronor för svensk handel att spara på effektivare förpackningar och logistik i varuförsörjningskedjan. Det avslöjade Mats Abrahamsson, professor på LiTH, på Förpackningsdagarna som hölls i Stockholm i veckan. Förpackningsdagarna handlade också om miljöeffektiva förpackningar. Det framkom bl a att regeringen uppvaktat handeln för att få till stånd klimatmärkning av förpackningar.
logistik i dagligvaruhandeln. Alla aktörer i värdekedjan, från producent
till förpackningsleverantör, grossist och dagligvarukedjor deltog på
konferensen. Att handeln tar frågan på stort allvar råder inget tvivel
om. I en utredning som gjorts av Mats Abrahamsson på uppdrag av Svensk
Handel visar han att det finns stora besparingar att hämta.
Mats
Abrahamsson har tittat på s k Mega Retailers som Wal Mart, Tesco och
även IKEA och konstaterat att de drivs av en logistikbaserad
affärsmodell där det konstant pågår en jakt på kostnader i värdekedjan.
Dessa företag har ca 5-10 % lägre kostnader i jämförelse med andra företag, vilket gör dem både lönsammare och prisbildande.
– Vi har identifierat ett antal faktorer som utmärker varuförsörjningen
i dessa företag och implementerat i svensk dagligvaruhandel som totalt
omsätter 170 miljarder per år skulle detta kunna innebära besparingar i
storleksordningen tio miljarder kronor, säger Mats Abrahamson.
RFID effektiviserar
En som snart och mycket konkret kan bidra med stora besparingar för
Svensk Handel – dagligvaruleverantörer och dagligvaruhandlare – är Gert
Häggström, VD för Svenska Retursystem. Detta företag hanterar de
returpallar och returlådor som används mellan leverantörer och
handlare. Nästa år ska mellan 1-3 miljoner nya RFID-märkta pallar köpas
in och ersätta de gamla och nästa steg kommer sannolikt att bli att
byta ut de 8,5 miljoner plastlådor som idag används i systemet. I och
med bytet skulle streckkodsetiketterna försvinna som ställer till stora
problem vid tvättning av lådorna men även vid applicering i fuktig
miljö.
– Vi har gjort mycket lovande tester med RFID på returlådorna och jag
ska inom kort presentera dessa resultat för styrelsen. RFID innebär
stora förenklingar. Vi kan hela tiden se hur många smutsiga respektive
rena emballage vi har, frakt och fakturadokument skrivs ut automatiskt
vid registrering och vi får realtidsinformation om vart varje kolli
befinner sig i systemet, vilket minskar risken för att emballage
försvinner, säger Gert Hägerström.
Vill klimatmärka förpackningar
Förutom kostnadseffektiva lösningar speglade Förpackningsdagarna även
trenden mot mer miljöeffektiva förpackningar. Klimatpåverkan och
biologisk nedbrytbarhet var två av ämnena som återkom hos flera talare.
– Tesco och flera stora dagligvarukedjor har satt upp klimatmål och för
att minska utsläpp av växthusgasen koldioxid. Förpackningarna har åter
hamnat i skottgluggen och man vill bl a klimatmärka förpackningar. Hur
detta ska gå till är det dock ingen som vet ännu, sa Michael Sturges,
från STFI Packforsk i London.
Även svenska regeringen vill ha klimatmärkning av förpackningar och
kallade nyligen till sig dagligvarubranschen för att få gehör för sina
idéer.
– Vi ser inte hur detta ska gå till och om det är så klokt med ännu en
miljömärkning. Den borde i så fall rimligtvis rymmas under något
av de redan befintliga miljömärkena. Vi har bett att få nästa år, 2008,
på oss att utreda saken, sa Thomas Svaton, VD i Svensk Handel.
BILD
På Förpackningsdagarna debatterades kostnadseffektiv varuförsörjning i handeln och miljöeffektiva förpackningar.