Det egentliga årtusendeskiftet är inte förrän klockan 00.00 den 1 januari år 2001, men det är något som varken den enskilda världsmedborgaren eller handel och industri bryr sig om. Milleniumskiftet skall firas med dunder och brak den 31 december i år. Punkt. Många varuproducenter har sedan länge förstått att utnyttja denna megabegivenhet i sin marknadsföring. Först ut var naturligtvis vin- och champagneproducenterna. Redan före semestern började man puffa för att man skulle handla nu för att vara säker på att få några droppa vid årsskiftet. Andra rustar sig med specialversioner. Här är tre exempel:Mumm har lanserat en dubbel magnumflaska för den som vill skåla extra länge. Den är försedd med en silverfärgad halsfolie och en etikett i non-label look, även den i silver. Det samma gäller kartongkapseln. En liten rad i nederkanten säger att varan är avsedd för 2000-firandet. Mera rakt på sak går tyska Badischer Weinkeller i Breisach. Ett vitvin av märket Gewürz Traminer heter kort och gott 2000 i vinröda, vertikalt placerade siffror. Förpackningen är mycket elegant, en munblåst kristallflaska från en tillverkare i Böhmen.Men, även ölbryggerierna hänger på. Heinecken lanserar en ölburk med konturer och tidszoner. Den som vill veta hur årtusendeskiftet rör sig över jorden kan bara kasta en blick på designen med världskarta och klockslag. Det lär nog inte bli problem för den som vill berika blodet med några promille när klockan slår midnatt. Frågan är väl bara hur dyrt man tillåter det bli?