23948sdkhjf

Ny etikett ökar produktiviteten

Danisco Distillers i Danmark tappar en rad kända akvaviter och andra spritsorter. Vid produktionen av Blå Aalborg hade man problem med limutflytning i etiketteringsprocessen. Man jobbar med en glasklar "non-label-look" etikett som vållat problem. "Vi kom in i en period när limmet flöt ut längs kanterna vid etiketteringen. Etiketterna klibbade ihop och löste upp färgen i trycket. Vi var tvungna att stoppa produktionen flera gånger om dagen för att rengöra maskinerna", berättar driftschefen Jörn Hansen vid Danisco Distillers. Företaget tog kontakt med Ocawi för att få hjälp. Efter en tids arbete med utprovning fann man en folie som hade rätt egenskaper både vad gäller lim, klarhet och tryckbarhet. "Resultatet blev så lyckat att vi kunde öka produktionen från drygt 3 000 flaskor om dagen när problemet var som störst, till 10 000 flaskor om dagen". Blå Aalborg introducerades på marknaden 1995 och är huvudsakligen inriktad mot målgruppen 20 till 39 år. Det är ett samlat koncept i alla delar anpassat till målgruppen både med hänsyn till smak, flaskdesign och marknadsföring."Därför kan man inte bara byta ut en etikett som krånglar i produktionen. Etiketten är en del av konceptet, och därför är det viktigt att våra leverantörer inser att de måste samarbete med oss både ute i produktionen och på marknadsavdelningen", säger Vibeke Susanne Christensen som är marknadsföringschef hos Danisco Distillers.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062