Vichy utvecklar nya förpackningar
Produktgruppen Vichy är ett välkänt varumärke inom hudvårdsområdet. Produkterna säljs på apotek och i detaljhandeln i mer än 70 länder. Tillverkare är Laboratoires Industriels de Vichy, ett företag i L´Oreal-koncernen.Företaget har nu avslutat arbetet med att modernisera förpackningarna för hela sitt produktsortiment. Det nya konceptet ska harmonisera förpackningarnas utseende bättre med märkets image som är renhet och vetenskaplig utveckling. Samtidigt har förpackningarnas formgivning förenklats och all konsumentinformation står nu tryckt på förpackningens insida. Företaget sökte ett kartongmaterial med extrem renhet och vithet och valet föll på Ensocoat från Stora Enso Packaging Boards. Materialets vithet måste uppfylla höga krav. Det är viktigt att materialet har den rätta ljusa tonen, och att utseendet inte varierar från leverans till leverans. Det franska företaget har tillsammans med Cosmetiques Actives Internationales (CAI) undersökt ljusets inverkan på kartongen. Man använde en UV-test för att ta reda på hur materialet reagerar på ljus när förpackningen förvaras på butikshyllan. Gulfärgning är inte tillåtet, men materialet klarade testen utan vidare. En annan viktig faktor för Vichy är förpackningens informationsbärande funktion. Dess framsida skall spegla en image av en högkvalitativ produkt och trycket måste därför hålla hög kvalitet. Dessutom måste tryckbarheten på insidan vara god. Där trycks nämligen produktinformation och användningsinstruktioner på flera olika språk. Detta innebär samtidigt att förpackningen måste kunna öppnas enkelt från ena hörnet. Genom att trycka på insidan har man kunnat eliminera alla lösa informationsblad. Av LIVDs 100 miljoner produkter per år packas cirka 60% i kartongförpackningar.