Att den svenska älgen är exotisk och populär i Tyskland råder ingen tvekan om. Nu hoppas dryckesföretaget Saturnus att älgen ska ha lika stor dragningskraft när det gäller att få tyskarna att köpa svensk lingonvodka.Staturnus första steg in på den tyska vodkamarknaden blir via en klassisk svensk smak förpackad i tyskarnas svenska favoritsymbol. "Elchblut" heter lingonvodkan som säljs i en flaska med älghuvud och med varning för älgfara."Elchblut har en särpräglad smak och glimten i ögat", säger Saturnus VD, Edward Liepe. "Vad passar bättre än att ge den klassiska svenska lingonsmaken en inramning av älg. Förpackningen har stor betydelse för att väcka intresse, och en god snaps blir inte sämre i en orginell förpackning".Saturnus räknar med att sälja 500 000 flaskor i Tyskland under nästa år. Från november kommer Elchblut att säljas i en av de största livsmedelskedjorna. I slutet av nästa år får vi i Sverige prova vodkan och därefter står fler länder på tur. Saturnus visade vodkan på Anuga-mässan i Köln och intresset var mycket stort från olika länder. Dessutom visade flera flygbolag intresse för den lilla 2 cl flaskan som förutom sin speciella design också har en praktisk flygplansstorlek.Förpackningsdesignen har blivit ett allt viktigare marknadsföringsinstrument, och i kampen om vodkaköparna är utseendet på flaskan en nyckel till framgång. Knut Bergsten, designer på M2B i Göteborg, står bakom utformningen av flaskan.