Förpackningsallians ska pressa priserna
Fem svenska företag har bildat en allians inom förpackningsbranschen. Avsikten är att de fem ska utnyttja varandras resurser när det gäller marknadsföring, produktion och inköp. Alla produkter ska säljas under samma varumärken som tidigare och företagen genomför sedan en tid utbildning på varandras produkter.Alliansen består av AssiDomän Niab Hestra AB, Foldy Pac Skultuna AB, Foldy Pac Årsunda AB, Lamiflex AB i Nyköping och Lamiflex Board AB i Norrköping. Företagens samlade omsättning ligger på cirka 400 Mkr.- Inom alliansen har vi en säljkår på 18 personer och vi räknar med ett par nyanställningar. Vi kommer att kunna pressa priserna på gemensamma inköp och bedömer att vår sammanlagda omsättning kommer att öka med minst 100 miljoner kronor om året, säger Weine Karlsson, VD i AssiDomän Niab Hestra, som tagit initiativ till alliansen.Weine Karlsson säger också att stora företags pågående utlokalisering av godshantering och förpackning kommer att få stor betydelse. Redan nu finns system, som innebär att entreprenörer tar hand om hela kedjan efter produktionen, det vill säga avsyning, förpackning, transport, lagerhållning, försäkring och övrig logistik.- Här har alliansens fem företag med kompletterande kunnande om förpackningslösningar en styrka, säger han.