Modo drar år tumskruvarna och fokuserar på Iggesunds kartong
Modos nya inriktning innebär att man skall satsa på sina starkaste områden: tidningspapper från Holmens Bruk och kartong från Iggesund Paper Board. Dessa båda produktområden står redan nu för hälften av koncernens försäljning. Modo räknar med att man skall växa inom dessa produktområden både genom organisk tillväxt och genom förvärv.
Inom Modo Paper, där finpapperssidan går med förlust, skall man koncentrera sig på A4-tillverkningen, men man letar efter partners eftersom man är för litet att klara sig på finpappersmarknaden på egen hand.Sammanlagt skall man inom Modo Paper spara 100 miljoner SEK inom de närmaste 18 månaderna. 30 miljoner kommer att sparas enbart i Husum utanför Örnsköldsvik, där man kommer att lägga en del av en redan beslutat mijardinvestering på is.
Hur många arbetstillfällen, som försvinner, är inte helt klarlagt, men enligt Hans Pettersson, VD på Modo Paper, är väsentliga neddragningar att vänta, inte minst bland tjänstemännen.