Så här tycker kunderna om hållbara förpackningar
DS Smith har utfört en undersökning tillsammans med Toluna för att få konsumenternas tankar kring förpackningar. Undersökningen har gått ut till över 2 000 konsumenter från Sverige, Norge, Danmark och Finland.
Undersökningen visar på att det finns en vilja från konsumenter att välja hållbara förpackningar. Samtidigt finns det en hel del information kring att välja hållbart som konsumenterna inte har koll på.
För trettiosju procent av svenskar är det viktigt att de produkter de köper är tillverkade av hållbara material. Det är även tjugofyra procent som medger att de gör sina köpbeslut baserat på det.
När det kommer till olika slags förpackningar har konsumenter i Norden bättre och mindre bra koll på vissa än andra. Återvinningsbara förpackningar är någonting konsumenter i Norden är väl medvetna om. Sextiosju procent har hört talas om återvinningsbara förpackningar. Liknande är det fyrtio procent som har hört talas om hållbart framställda förpackningar.
Vad de olika begreppen innebär har man mindre koll på. Femtiotvå procent tror att cirkulära förpackningar betyder återvinningsbara och att de kan omvandlas till någonting nytt. Medan sextio procent tror att återanvändbara förpackningar betyder att de kan återvinnas och göras till nya förpackningar.
Hur mycket förpackningsmaterial som används är också någonting som nordiska konsumenter är måna om. Femtiosju procent blir besvärade över förpackningar som använder en stor mängd förpackningsmaterial.