23948sdkhjf

Dryckestillverkaren ska nå netto noll med hållbara förpackningar

Coca-Cola Europacific Partners i Sverige, CCEP, har presenterat sitt hållbarhetsarbete för 2023.

CCEP har som långsiktig ambition om netto noll i hela värdekedjan till 2040 och minskade utsläpp av växthusgaser med 30 procent till 2030. För att nå dessa har de sex prioriterade hållbarhetsområden som de fokuserar på för att nå sin långsiktiga ambition, varav ett område är förpackningar.

Bland annat deltog Coca-Cola i det årliga e-sportshackaton Considition där fokuset för de tävlande var att utveckla framtidens hållbara dryckeskonsumtion. Vinnaren blev Mathias Berg från Sundsvall som hade lagnamnet ToiletInc som tog fram en lösning via artificiell intelligens.

Vidare har CCEP arbetat mot en ökning av insamlade burkar. Under 2023 ökade insamlingen av burkar med 4,5 procent, till en insamlings nivå på 86,1 procent.

– Vårt starka hållbarhetsfokus återfinns i alla delar av verksamheten och är en del av alla våra medarbetares vardag. Tillsammans arbetar vi hårt för att hitta de mest hållbara sätten att bedriva vår affär, så att vi kan fortsätta erbjuda våra konsumenter törstsläckande drycker – men mer hållbart. Vi har redan uppnått flera av koncernens globala hållbarhetsmål och vårt hållbarhetsarbete under förra året visar en rad viktiga framsteg både på kort och lång sikt, säger Lisa Wahlström, hållbarhetsdirektör Coca-Cola Europacific Partners i Sverige.

Utöver det har Coca-Cola ett pilotprojekt tillsammans med Filmstaden, Nordisk Film, Daisys och BABAS för att erbjuda flergångsmuggar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093