Nu är tävlingen avgjord – 10 000 elever medverkade i kartongmatchen
Sedan 2012 har Tetra Pak arrangerat skoltävlingen Kartongmatchen. 5 500 elever i Sverige i åldern 6–12 deltog i tävlingen och i hela Norden deltog 10 000 elever. Tävlingen syftar till att sprida kunskap och öka barn och ungas engagemang i miljön, hållbarhet och återvinning.
– Det har varit inspirerande att se den mängd kreativa idéer, videoklipp och bidrag från eleverna. Deras entusiasm är ett utmärkt exempel på hur ivriga barn och unga är att se till att livsmedels- och dryckeskartonger samlas in för återvinning. Vi hoppas att dessa goda vanor som barnen utvecklar kommer att ha en varaktig effekt, kommenterar Amanda Persson, hållbarhetschef i Norden.
Totalt vann sex svenska skolklasser som fick ett kontantpris av Tetra Pak som de kan använda till valfri aktivitet. De vinnande bidragen kommer även presenteras på en dryckeskartong.
– Många människor är inte medvetna om att pappersfibrerna i dryckeskartonger kan återvinnas flera gånger till produkter som köksrullar, skolådor och kartongförpackningar. Nyckeln till att öka återvinningstakten är att förbättra insamlingen av använda dryckeskartonger hemma. Våra initiativ med barn och unga syftar till att inspirera och motivera dem och deras familjer att förbättra sina avfallssorteringsinsatser, förklarar Amanda Persson.
Kartongmatchen organiseras av Tetra Pak i Sverige, Danmark och Finland tillsammans med Arla, Skånemejerier, Norrmejerier, Fiskeby Board, Eckes Granini (God Morgon), Eckes Granini/Marli Juissi, Fti, Naturli’, Co-Ro (Sun Lolly), Rynkeby, Fazer Aito och Rinki.