23948sdkhjf

Fanta satsar på retrodesign

Fanta får en ny look och samtidigt byter de nu receptet på läskedrycken.

Hela Fanta-sortimentet uppdateras med en ny design. Designteamet har valt att satsa på en retrostil med starkare färger och en ny logga som ska upplevas som poppig med sin animerade stil. Fanta Orange har länge identifierats med färgen orange som fortfarande pryder flaskan, men nu med en ny nyans.

– Den nya identiteten omfamnar Fantas kärna och anammar varumärkets färgsprakande karaktär. Vi ser verkligen att uppfräschningen av designen bättre speglar Fanta, säger Margot Brandely, varumärkeschef för Fanta i Sverige, i en kommentar.

Förutom att uppdatera förpackningen har även Fanta ändrat på receptet. Nyligen kom Livsmedelsverket med nya råd att minska sockerintaget för att främja folkhälsan. I rapporten menar myndigheten att livsmedelsproducenter på frivillig väg ska minska sockerhalten. En väg som Fanta nu följer då deras nya recept innehåller mindre socker.

– Det nya receptet lyfter fram det vi älskar allra mest med Fanta och ger både nya och gamla fans möjligheten att upptäcka den nya bubbliga smaken, säger Margot Brandely.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.082