Livsmedelsbranschen i rampljuset för EU:s nya plaståtervinningsmål
Den globala e-handelsmarknaden för mat och dryck har till följd av pandemin växt snabbare än någon annan kategori. Nya vanor som konsumenter skaffat sig håller sig fast och resulterat i en fortsatt hög tillväxttakt för matinköp på nätet. Behovet av hållbara och innovativa livsmedelsförpackningar är stort, inte minst för EU:s höga ambitioner för förebyggande av förpackningsavfall, som förväntas bli alltmer krävande.
Förpackningar är det största användningsområdet av plast, vilket utgör cirka 30 procent av plastflödet i Sverige. Inom förpacknings- och livsmedelsbranschen finns därmed en stor potential att minska och förbättra plastanvändningen för olika förpackningsnivåer, där hygienkrav och lagstiftning inte begränsar marknadens efterfrågan på en återvinning...
Vill du få åtkomst till allt?
Prova 30 dagar för 0 kr.
Inga bindningstider eller kortuppgifter krävs.
Prova nu
Köp en prenumeration
Utforska våra prenumerationslösningar och välj den som passar dina behov.
Välj din prenumeration