Öljätte uppdaterar bästsäljaren: ”Vill inte uppfattas som mossiga”
Bakom den varsamma uppdateringen av etiketterna på både glasflaskor och metallburkar, står designbyrån Neumeister. Målet, förklarar Spendrups, har varit att inte tappa igenkänningen hos Mariestads målgrupp.
Den senaste uppdateringen av Mariestads design gjordes för åtta år sedan.
– Bakgrunden är att vi behöver fräscha upp Mariestads. Vi har sett på konsumentundersökningar att Mariestads kan uppfattas som ett lite mossigt och inte så aktuellt varumärke. Den befintliga designen har dock gjort sitt jobb under de senaste åren och drivit oss mot den position som vi önskar men nu är tiden mogen för en uppdatering så att vi uppfattas som ett varumärke i tiden, säger Maria Berggren, produktchef på Spendrups.
Utrullningen av den uppdaterade etikettdesignen påbörjas vecka 40. Men de produkter som finns kvar med den gamla designen kommer parallellt att säljas slut på grund av hållbarhetsskäl, skriver Spendrups i ett pressmeddelande.
Artikeln är en del av vårt tema om Design.