23948sdkhjf

Picadeli dumpar plastlocken – introducerar papplock

Picadeli satsar på plastfria papperslock. Genom att byta ut plastlocken till papplock ska de spara 250 ton plast årligen.

Picadeli har på det senaste genomfört en rad olika satsningar för att vara ett hållbart bolag, bland annat kan konsumenter panta sina salladsskålar. I deras nästa led byter de nu ut plastlocken till papplock.

I samarbete med Graphic Packaging International har salladspionjären arbetat för att utveckla ett nytt sortiment av plastfria lock till de gröna salladsskålarna. Under årets gång kommer plastlocken fasas ut och in träder papperslocken.

– Vi värdesätter vår planets hälsa lika högt som vi värdesätter den hälsosamma maten. Att hushålla med planetens begränsade resurser är en självklarhet. Vi har länge arbetat för att fasa ut plastlocken, och nu är vi äntligen där. Satsningen kommer att innebära en besparing på 250 ton plast, varje år. Med tanke på att vi säljer nästan 50 miljoner sallader årligen så har vi ett stort ansvar. Därför är vi glada att vi äntligen har lyckats ta fram ett plastfritt, och samtidigt högkvalitativt och funktionellt lock, säger Henrik Åkerman, kvalitetschef och Sourcing and Supply Chain på Picadeli, i ett uttalande.

De nya locken är tillverkade i papp och produceras av förnybara material som hämtas från hållbart skogsbruk. I innovationsarbetet har fokus legat på att skapa lock som tål fukt och kyla. Det har resulterat i en ny snäppförslutning som gör salladsskålarna mer spillsäkra.

– Det är en ära för oss att få bidra till hållbarhetsarbetet tillsammans med varumärken som Picadeli. Vi vet att våra förpackningar måste hålla en otroligt hög nivå och verkligen erbjuda ett kvalitativt alternativ, för det är bara då som vi kan göra skillnad på riktigt. En utmaning som alla på Graphic Packaging är stolta att ta sig an, säger Åke Larsson, vd för Graphic Packaging Tibro AB.

Även designen på locken ha fått ett nytt utseende. Picadeli har designat dem med lekfulla budskap som har som syfte att utmana och engagera konsumenter.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.091