23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Hur Bisevo använder gamification

Konsult- och utbildningsbolaget Bisevo Business Evolution AB har utvecklat en egen träningsapp för olika yrkesroller.

Genom appen GameChanger Bisevo används gamification för att utbilda och motivera företagspersonal på ett stimulerande och roligt sätt. Genom att använda spel i utbildning eller företagsutveckling arbetar man med människors naturliga drivkrafter för att få mätbara resultat och ökat engagemang. När människor spelar är de vanligtvis mycket motiverade och spelifiering innebär att man använder samma spelmekanik som skapar motivationen för att använda i andra sammanhang. Direkt respons på utförda uppgifter, olika nivåer som man kan uppnå och mätbara framgångar är viktiga delar inom gamification.

Medarbetarna som använder Bisevos träningsapp belönas när de utför arbetsuppgifter på korrekt sätt och de kan själva följa sin utveckling direkt i appen. GameChanger Bisevo är baserad på forskning inom Organizational Behaviour Management och beteendeekonomi (nudging).

Bisevo använder själva spelplattformen i sina utbildningar, samtidigt som den licensieras ut till deras kunder och partners. Företag som använder appen kan skräddarsy dess innehåll för att uppnå verksamhetens mål. Även grafiken är anpassad och det går att lägga till logotyp, färg samt spelplan. Det kan läggas till flera olika spel som är specialanpassade för olika yrkesgrupper eller yrkesroller. E-learning i form av filmer och frågor går också att välja till om det behövs för att företaget ska uppnå sina mål.

Bisevos klienter har varit framgångsrika genom att använda appen på följande sätt:

För att öka kundnöjdhet från kundtjänst
Genom att sätta upp personliga delmål, se sin egen utveckling och eventuellt jämföra sig med andra medarbetare kan kundtjänstpersonal motiveras att prestera mer. Att se sin egen utveckling är både motiverande och roligt, samtidigt som det ger resultat eftersom en mer effektiv kundtjänst ger ökad kundnöjdhet. Interna processer som kundservice, introduktion, säkerhet och logistik passar bra för gamification.

Ökad försäljning från säljteam
Ett uppmätt resultat från användningen av GameChanger Bisevo visade att kundservice/innesäljare ökade antalet affärer från 6 till 10 per person och vecka. Genom att utbilda och stimulera säljare i aktiviteter som är viktigast i deras yrkesroll ökar både resultaten och kundnöjdheten. Olika moment kan inkludera att säljaren får öva på att boka kundmöten med rätt kunder, att genomföra kund- och offertmöten på rätt sätt och sköta förhandlingar.

Förbättra ledningsgrupp/management
När åtta säljande chefer använde spelplattformen ökade de sin försäljning med 20 miljoner kronor. Projektledare ökade också sin lönsamhet med upp till 15 procent efter att ha använt GameChanger Bisevo under en period. Gamification är utmärkt när man vill stimulera både kvalitet och kvantitet. Det går exempelvis att utbilda och stimulera chefer och ledningsgrupper att prestera bättre inom aktiviteter som inkluderar att hålla effektiva möten, ge regelbunden och konstruktiv feedback samt att rekrytera proaktivt.

Sänd till en kollega

0.032