Succén för lasermärkning fortsätter
Eoasta var bland de första att börja med den nya tekniken för att ersätta plastförpackningar och etiketter på sina produkter. I samband med detta lanserade Eosta ett nytt varumärke ”Nature & More”, under vilket produkter med lasermärkning sorteras.
– Med varumärket ”Nature & More” vill vi visa hur det går att undvika användningen av självhäftande etiketter och förpackningar på fruk och grönt i stormarknader. Kick-offen ägde rum i Sverige, där ICA började sälja vår Nature & More avokado och sötpotatis med lasermärkning, säger Monique Mooij, Marketing & Communication Coordinator, Eosta.
Projektet gav mersmak och fler maskiner för lasermärkning köptes in. Idag, nästan sex år senare, har denna teknik resulterat i att Eosta sparat mer än femtio miljoner plastförpackningar. Andra grossister och stormarknader än ICA har sedan starten också kommit att anamma konceptet.
Märkningen med laser är en process som kräver borttagning av en mindre mängd pigment i det yttre lagret av skalet. Tillsatser krävs inte och metoden är godkänd av ekologiska kontrollmyndigheter.
– Den största fördelen med lasermärkning är att man undviker behovet av förpackningar. Ekologiska produkter måste enligt lag kunna kännas igen som sådana av konsumenterna. Detta lämnar många detaljhandelskedjor med behovet av att paketera och/eller märka de ekologiska produkterna med etiketter. För närvarande är LaserFood (Spanien) och EcoMark (Tyskland) de två främsta europeiska leverantörerna av laserteknik för varumärkesmärkning av frukt och grönsaker, berättar Monique.
Vanligaste produkterna märkta med laser hos Eosta är ingefära, avokado, mango och sötpotatis, förutom gurka, kiwi och andra produkter. Eosta har under tiden börjat undersöka metoder för att lasermärka citrus och andra fruktsorter.
– Konsumenterna är väldigt entusiastiska över detta: de flesta medvetna konsumenter känner sig frustrerade när de ser de enorma mängderna plast som används för att förpacka ekologisk frukt och grönsaker. Andra stormarknader och grossister har också beslutat att köpa maskiner för att märka sina produkter med laser, säger Monique.
Redan från början har Paul Hendriks, Eostas förpackningschef, och förpackningsexperten Gerben Borsje varit de drivande själarna bakom Eostas miljöanpassade produktmärkning. Hendriks filosofi är lika enkel som okomplicerad:
– Den mest hållbara förpackningen är frånvaron av förpackning, och för ekologiska produkter uppnås detta med en naturlig varumärkesidentitet. Studier visar att konsumenterna är mycket glada för detta, eftersom de naturligtvis föredrar att köpa sina ekologiska produkter fria från plastförpackningar.
2018 fick Eosta priset Sustainable Food Award för sin innovativa märkningsmetod. Eosta, med Nature & More som konsumentvarumärke, är Europas främsta prisbelönta distributör av ekologisk frukt och grönsaker, verksamt över hela världen.
2018 tilldelades företaget Koning Willem I-plaketten för hållbart entreprenörskap och 2019 European Business Award for the Environment. Grundaren Volkert Engelsman rankades som nummer 1 i Trouw Sustainable 100.