23948sdkhjf

Byter namn till By Wind

Göteborgstryckeriet och DanagårdLitho som nyligen gick samman byter namn till By Wind. Namnet har inspirerats av att verksamheten nu drivs med egen ursprungsmärkt el från vindkraftverk.

I samband med namnbytet renodlas också förpackningstryckverksamheten i Göteborgstryckeriet Box&Display och verkar nu under ett eget varumärke; GBGT Box. Koncernbolaget, DG Print Goup, byter namn till By Wind Group.

Varumärkesarbete som har gjorts tillsammans med varumärkesbyrån Happy F&B. – Vi har en lång relation med Happy F&B och det har varit väldigt stimulerande att arbeta tillsammans i ett såpass stort och viktigt projekt, säger Maria Iversén, marknadschef.

– Vi har tagit med oss det bästa av våra två etablerade varumärken och företagskulturer och fört samman det till något helt nytt som klarar att möta framtida krav och efterfrågan från våra kunder.

– Med våra affärsområden Art Printing By Wind, Commercial Printing By Wind och Architecture Printing By Wind har vi ett tydligt erbjudande där vi presenterar de allra bästa lösningarna inom respektive segment”, säger Peter Hjelm, VD på By Wind, koncernchef i By Wind Group

– Den gemensamma kompetens och erfarenhet vi har borgar för fortsatt utveckling och hög kvalitet i vår leverans.

Företaget utmärker sig genom sin tidiga satsning på hållbar produktion, berättar Peter Hjelm vidare. – Redan 1994 investerade vi i vindkraft och 2018 blev vi Sveriges första tryckeri med ursprungsmärkt el från egna vindkraftverk. I dagsläget producerar våra vindkraftverk ca 29,7 GWh. Vår koncern förbrukar endast ca 2 GWh. Våra vindkraftverk producerar alltså så mycket el att vi faktiskt tillför 27,7 GWh till stadsnätet. Power By Wind, helt enkelt.

Att särskilja förpackningsverksamheten från tryckeriverksamheten har varit ett naturligt steg att ta, menar Magnus Iversén, VD på GBGT Box och ordförande i By Wind Group.

– Marknaden och processerna skiljer sig mycket åt. Och det är framför allt på den internationella marknaden som kundtillströmningen på förpackningssidan sker. Vi växer i båda våra affärsområden, rigid boxes och kapslar.

– I början av oktober medverkade vi, för andra året i rad, på förpackningsmässan Luxepack i Monaco. Vi är väl rustade för fortsatt expansion och har i skrivandets stund driftsatt en ny Komori LED-UV för high-end printing. Vi är mycket positiva till vår nya konstellation som ger oss styrka och fortsatt fokus, avslutar Magnus Iversén.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078