23948sdkhjf

PACK@lunch med Ranpak gav svar på många frågor

Automationsspecialisten för end-of-line paketering, Ranpak, höll som värd för PACK@lunch en uppskattad presentation av sina lösningar, tillsammans med en av sina svenska kunder, Meds Apotek.

PACK@lunch med Ranpak hölls på Elite Savoy Hotel i Malmö fredagen den 28 oktober med totalt 110 anmälda deltagare. Tyvärr decimerades antalet deltagare på plats på grund av ett tågstopp utanför Lund strax före konferensens start.

Utan möjlighet att lämna tåget kunde dock deltagarna följa konferensen via webinarie-länken. Ranpak vill nå ut till så många som möjligt och den som missade konferensen och i efterhand vill se PACK@lunch med Ranpak kan göra det på denna länk: PACK@lunch med Ranpak!

Ranpak inledde med att kort teckna bakgrunden till varför automation i paketering av varor, särskilt inom e-handeln, har blivit så aktuellt de senaste åren. Ranpak, en av världens största leverantörer av stötdämpande material i papper och maskiner för på-plats-tillverkning av detta material, har på bara några få år byggt upp en omfattande automationsverksamhet inom end-of-line-paketering som växer snabbt.

Ranpak är ett globalt ledande företag inom sin huvudverksamhet fyllnadsmaterial och listat på New York börsen, och har höga förväntningar på tillväxt inom paketeringsautomation som sedan starten 2017 vuxit snabbt. I Sverige finns kunder som bland annat IKEA, Clas Ohlson och Elgiganten.

– Den snabba tillväxten, särskilt i de skandinaviska länderna, beror på höga arbetskraftskostnader i kombination med svårigheten att överhuvudtaget få tag på arbetskraft, trots hög arbetslöshet, säger Sven Reichrath, Ranpak Automation.

Automation avhjälper också höga arbetsbelastningar inför storhelger som Black Friday och liknande då det kan vara svårt för e-handelspackare och 3pl:are att hinna med. Även om det för närvarande sker en korrigering av e-handelsförsäljningen neråt efter pandemin bedöms e-handeln fortsatt öka sin andel av den totala varuförsäljningen framgent, med årligen 13 procent tillväxt, menar Ranpak.

Ranpak flyttar snart från sitt kontor i Heerlen till nybyggda lokaler i grannstaden Eygelshoven, några mil utanför Maastricht i Nederländerna. Det nya europeiska huvudkontoret om 30 000 kvadratmeter samlar såväl pappersverksamheten som automationsrörelsen under ett tak.

Nästa år etableras också automationstillverkning i USA för den Nordamerikanska marknaden, på samma ställe som nuvarande huvudkontor för koncernen, Concord Township i Ohio.

Att automationsverksamheten startade i Europa, beror enligt företaget på att Europa ligger långt före USA i automatisering av varupaketering. Här köptes ett franskt automatiseringsföretag som sedermera flyttades till Nederländerna.

Efter det redogjorde Ranpak för företagets automatiserade paketeringsprocess som innefattar allt från kartongresare, rullbanor till den unika Cut´It-maskinen som skräddarsyr lådornas storlek efter varans storlek och efterföljande etiketteringsstationer och palletering. I korthet kan sägas att den begränsning som Ranpaks automationslösning har är att lådans bottenstorlek ska vara densamma hela tiden.

Justeringen av lådans storlek sker i höjdled. Överskjutande wellpappviks ned i lådan. Därefter sätts ett lock på lådan. Tre lådstorlekar med olika höjd kan användas som utgångslåda i paketeringslinjen för att undvika alltför mycket wellpapp som måste vikas ned.

 – Att ändra linjen för en ny bottenstorlek på lådan går, men det är inget man gör i en handvändning. Det tar en dag. Därför är det viktigt med en grundlig analys av vilken bottenstorlek man behöver för sina produkter. I modeindustrin ändrar man oftast bottenstorleken en gång på hösten och en gång på våren för att anpassa efter kläders och skors storlek, säger Ruud Van den Heiligenberg, Senior Sales Manager Europa.

Efter detta berättade Helena Jare, affärsutvecklare logistik på Meds Apotek, vilka fördelar de har sett att automatisera med utrustning från Ranpak.

– Framför allt har vi kunnat fortsätta växa utan att anställa i lika stor utsträckning som en manuelll process hade krävt. Vi gick live i februari och har räknat med en ROI på ett år. Enligt Ranpak har maskinen potential att ersätta 15 manuella packbord. Därför har vi också försäkrat oss om en nödvändig framtida kapacitetsökning på packning, säger Helena Jare.

Meds Apotek är ett renodlat e-handelsapotek och en av de tre största i Sverige med för närvarande 150 anställda.

– En annan viktig fördel med skräddarsydda, kompakta lådor med minimalt fyllnadsskydd är så klart att vi också transporterar mindre luft. Dels ur fraktkostnadssynpunkt, men framför allt för att kunder ska känna att de handlar av ett företag som har ett medvetet miljötänk. Någon gång när maskinen har legat nere har vi tvingats packa i en för stor låda. Då skickar vi med en handskriven lapp, där det står att vi är medvetna om den för stora förpackningen, men prioriterade att kunna leverera varorna så snabbt som möjligt till kunden.

Efter presentationerna vidtog paneldiskussion ledd av moderator Per-Stefan Gersbro och frågor från publiken. Vid denna framkom bland annat att en Ranpak automationslinje är en kostnad med allt på cirka 500 000 euro. Att automatisera med 300 lådor per dag låter sig därför inte göras, men när man har 1 000 lådor per dag bör man definitivt överväga automatisering, menade Ranpak.

På frågan hur lång ledtiden är för en leverans av en paketeringslinje från Ranpak blev svaret att man fortfarande håller sig inom en leveranstid på 30 veckor från orderdatum, med ytterligare en vecka för installation och driftsättning av anläggningen.

PACK@lunch är ett event av tidningen Packmarknaden i Nordiske Medier i samarbete med Paccedo AB. Är ditt företag intresserad av att stå värd för PACK@lunch för att nå nya kontakter i marknaden kontakta då Jerker Evaldsson, Mediechef på Packmarknaden; jerker.evaldsson@nordiskemedier.se.

Fotnot: ROI - Return Of Investment.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109