Pentawards till PureFiber-lock
Det nya locket är plast- och PFAS-fritt, förnybart, återvinningsbart och biologiskt nedbrytbart och tog hem en bronsstatyett i Pentawards kategori hållbar design. Locket beräknas minska plastavfallet med omkring 120 ton per år.
De nya locken för sallader togs fram genom ett samarbete mellan Picadelis marknadsavdelning och Stora Ensos förpackningsdesigner. Picadeli skapade den grafiska utformningen av locket och Stora Enso ansvarade för den strukturella designen.
Locken tillverkas av Stora Ensos PureFiber, ett material som tillverkas av träbaserad formpressad fiber och har upp till 75 procent lägre koldioxidavtrycket jämfört med alternativa material som plast eller bagass. De är dessutom återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara.
I ett första skede är målet att Picadeli ska ersätta 10 miljoner plastlock årligen med lock i PureFiber, vilket kommer att minska deras plastavfall med ungefär 120 ton årligen.
Pentawards är en global designtävling för förpackningar och lockar varje år hundratals bidrag från hela världen. I tävlingen deltar de främsta designbyrårerna med arbeten för regionala och globala varumärken. Se samtliga vinnare i Pentawards 2022. Klicka här!
Picadeli är ett affärsområde och varumärke för färska sallader inom det svenska företaget Greenfoods. Andra varumärken inom det svenska hälsomatsföretaget är Green Deli, Daily Greens, SallaCarte, Ahlgood.