Lexit Group byter vd
Styrelsen för Lexit Group Sweden AB har utsett Leif Persson till bolagets nya vd. Han tar över stafettpinnen från en annan branschveteran, Maud Rahm, som har lett företaget de senaste två åren. Skiftet kommer formellt att träda i kraft under september månad.
Maud Rahm har lett det svenska företaget de senaste två åren. Under hennes ledning har företaget genomfört betydande förbättringar genom rekrytering av ny kompetens, investeringar i ny produktionsteknik och kapacitet, effektivare drift och ett stort kvalitetslyft.
– Genom sin energi, genomförandeförmåga och erfarenhet har Maud tagit företaget genom stora förbättringar sedan hon tog över, säger vd Sjur Skjæveland i Lexit Groups norske moderbolag. Han är ordförande i det svenska dotterbolaget.
Jobbet på Lexit Group har varit Rahms tredje vd-uppdrag i branschen. Under många år var hon vd för Flextrus Gruppen och dessförinnan försäljningschef i samma företag. Hon har även erfarenhet som vd för Amcor i Drammen i Norge.
I Lexit var uppdraget att genomföra en förbättringsresa och lägga grunden för en ersättare inom några år.
– Detta är mitt tredje VD jobb där fokus har varit turn around, nu tänker jag att det snart är dags för mig att på heltid ägna mig åt mina hobbies, säger hon.
För styrelsen har det varit viktigt att få en ersättare på plats med erfarenhet och kompetens för att fortsätta förbättringsresan. Leif Persson har över 30 års erfarenhet från den grafiska branschen, de senaste 15 åren i olika VD-roller, inom Sydetikett, PSI och StrongPoint. Han lämnade StrongPoint efter att företagets Label-verksamhet såldes till Ettiketto Group 2021.
– I Leif Persson har vi hittat en unikt kvalificerad person som vi är säkra på kan tillföra mycket till företaget, säger Skjæveland.
– Det är en fantastiskt bra grund för ytterligare tillväxt och förbättringar som Maud och teamet har skapat. Jag ser verkligen fram emot att komma i gång, säger Leif Persson i en kommentar.
Lexit Group är en skandinavisk koncern med huvudkontor i Norge och verksamhetsbolag i Norge, Sverige och Danmark. Företaget levererar integrerade lösningar, utrustning och produkter inom tre affärsområden: datafångst & digitalisering, industriell kodning & märkning samt etiketter & förpackningar. Efter två genomförda uppköp 2022 har koncernen en årlig omsättning på cirka 1 miljard NOK och nära 250 anställda.
Det svenska dotterbolaget har verksamhet inom alla tre affärsområdena, men tyngdpunkten ligger på etiketter & förpackningar.