Nytt mer hållbart plasttråg för GÖL
– Som en av de största aktörerna inom köttindustrin känner vi ett ansvar att leda branschen mot en mer hållbar morgondag, säger Sara Johansson, Marketing Manager på Danish Crown Foods.
Varje år säljer den danska köttproducenten över fyra miljoner förpackningar av GÖL:s salamiskivor genom Sveriges största dagligvarukedjor.
–Vi jobbar ständigt med att förbättra förpackningarna i samarbete med utvalda partners och är väldigt glada över att kunna lansera den här nyheten. Vi har lång väg att gå för nå våra mål, men vi är på god väg och ser fram emot den fortsatta resan, säger Sara Johansson.
De nya förpackningarna är en del i Danish Crowns hållbarhetsstrategi. 2030 ska koncernens samtliga produkter vara förpackade i återvinningsbara material och redan om två år, 2025, är målet att 90 procent av förpackningarna ska vara återvinningsbara. Samtidigt arbetar företaget aktivt med att minska mängden material i förpackningarna, framför allt genom smartare designlösningar