23948sdkhjf

Första svenska ordern på autonoma truckar

Verkstadsföretaget Meritor blir först i Sverige med att installera Knapps nya autonoma robottruckar. Meritor är en ledande aktör för tillverkning av drivlinor till fordonsindustrin. I sin fabrik i Lindesberg tillverkar man fram- och bakaxlar till bussar och lastbilar för bland annat Volvo.

– Vi ser många fördelar med robottruckarna. Dels ger det oss en väldigt flexibel lösning för vår materialhantering innan monteringen där materialfasaderna kan följa volym och mix-förändringar. Samtidigt ser vi stora säkerhetsfördelar med de autonoma truckarna i samverkan med vår manuella materialplockning, säger Markus Andréasson, Operations Manager på Meritor.

Meritor investerar i 15 nya robottruckar av modellen Open Shuttle Fork (OSF), en helt ny produkt på marknaden från Knapp. De autonoma truckarna ska säkerheten öka samtidigt som produktionen ska effektiviseras då robottruckarna kan flytta 2 400 pallar mellan 200 destinationer per dag hos Meritor

Truckarna kan integreras med befintliga system och är en ready to use-lösning där kunden genom ett grafiskt gränssnitt i mjukvaran själv kan rita rutter för truckarna eller sätta upp hela systemet från grunden.

–  Det behövs inga reflexer på väggarna eller tejpade linjer i golvet. Open Shuttle Fork kan navigera själv och ta sig fram utefter de uppdrag man gett robottruckarna, även om det finns manuell trucktrafik parallellt i flödet, säger Mikael Holmqvist, vd på Knapp.

–  En robottruck kan arbeta 24 timmar per dygn, alla dagar i veckan, och behöver inga raster eller semestrar. Dessutom minimeras antalet olyckor som förekommer med manuell truckhantering samtidigt som robottruckarna inte skadar något gods.

Truckarna blir en del av Knapps lösning hos Meritor där bland annat även automatiserat pallhöglager, automatiserat lättgodslager, transporterbanor och mjukvara ingår. De autonoma robottruckarna kommer vara i drift i början av 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079