23948sdkhjf

Hallå där Lisa Wahlström!

Vi fortsätter vår serie med talarintervjuer inför Pack Point Nordic. På torsdag nästa vecka strålar flera av landets ledande beslutsfattare inom förpackningar samman för att diskutera framtidsfrågor. En av dem är Lisa Wahlström kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Coca-Cola Europacific Partners.

Hallå där Lisa Wahlström! Du talar på Pack Point Nordic den 5 maj i Stockholm. Det ser vi fram emot! Vad upptar mest av din tid i arbetet just nu?

Just nu sitter vi med våra långsiktiga planer och sätter bland annat mål och färdplaner för hur vi ska nå våra klimatmål. Men som för många av oss är det just nu också mycket stort fokus på här och nu. Och dryckesbranschen är i konstant förändring oavsett om det handlar om drycken vi säljer eller förpackningen vi säljer den in, där vi fortsätter att utmana och utmanas. Det är det som är så spännande med mitt jobb.

Förpackningar har på senare hamnat alltmer i fokus för klimat-, hållbarhets- och miljödebatten. Men spelar verkligen vilken förpackning vi använder så stor roll för dessa frågor, och i så fall på vilket sätt?

Förpackningar spelar en avgörande roll för vår verksamhet, då dessa står för majoriteten av våra utsläpp när vi tittar på hela värdekedjan. Så ska vi nå klimatmålen är det viktigt att vi fokuserar där de största avtrycken finns. Sen är det viktigt att komma ihåg att förpackningar har många olika syften. I grunden är det förstås viktigt att alla förpackningar samlas in, att de återvinns och återanvänds. Samtidigt måste förmodligen vi, liksom andra företag, hitta nya sätt att minska mängden förpackningar totalt sett. Och vi som konsumenter vara villiga att förändra våra beteenden.

Förutom ovannämnda ser du någon annan aktuell trend inom utvecklingen av nya förpackningar?

Hur kan vi tillsammans utveckla fler förpackningslösningar som möjliggör en mer hållbar konsumtion? Exempelvis lösningar som är mindre förpackningsintensiva och bidra till att vi kan använda mindre engångsförpackningar i framtiden. För att lyckas krävs samverkan, innovation och ett förändrat konsumentbeteende.

Är det första gången du deltar som talare eller besökare på Pack Point Nordic?

Nej.

Vad har varit din upplevelse/erfarenhet av tidigare Pack Point Nordic?

Jag tycker Pack Point Nordic lyckas samla en bred kompetens i kombination med konkreta exempel. Förhoppningen är att det lever vidare efter konferensen. Ofta är det som krävs för att vi ska börja uppnå förändring på riktigt. Nyfikenhet, transparens, inspiration, och en början på dialog.

Finns det någon fråga inom förpackningar som du brinner extra mycket för?

Alla vill alltid ha det enkla raka svaret på vilken förpackning som är bäst utifrån ett hållbarhetsperspektiv, men det finns ingen enkel väg och framförallt är det ingen som kan lösa förpackningsutmaningen på egen hand. Kanske därför jag tycker just framtidens dryckeskonsumtion är så otroligt spännande.

Men generellt tycker jag idén om mer cirkulär återvinning är intressant, att vi designar för återvinning/återbruk så att vi möjliggör cirkulering av material/produkter och bibehåller dess värden och minskar beroendet av fossila material.

Utan att avslöja för mycket vad kommer du att tala om/vad är ditt budskap på Pack Point Nordic?

Det var väl just det – det finns inga enkla lösningar. Vi måste testa oss fram. Tillsammans.

Se mer om eventet

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063