Presenterar nyhet för e-handeln
När vi fångar Martin Jönsson, Sverigechef och Carsten Dickmann, Marknadsdirektör på Packsize är det en lyrisk duo vi får prata med. De är exalterade över företagets nya förpackningslinje som de menar kommer att sätta en helt ny standard för inpackning, inte minst inom e-handeln, med många olika produkter som packas inline längs ett löpande band.
Men att få ur dem detaljer om den nya förpackningsmaskinen är desto svårare.
– En av våra största kunder i USA som är i full gång med att driftsätta maskinen vill att vi avvaktar med att avslöja några detaljer innan de är fullt uppe och producerar. De är bland de första att ta maskinlinjen i drift, men det finns fler. Vi installerar bland annat maskinen hos en kund i Danmark som ska medverka på Pack@lunch i Malmö den 18 mars. Då kommer mer att kunna avslöjas om den nya linjen, om än inte allt, säger Carsten Dickmann.
Packsize har sett en makalös boom på efterfrågan de två senaste åren. Martin Jönsson talar närmast om en ketchupeffekt. – e-handeln har insett att med de ökade volymer som kommit under pandemin är det inte hållbart att i längden packa produkter med så många manuella moment och med så mycket luft. Man måste nu hitta mer automatiserade lösningar för att produktanpassa lådornas storlek och där kommer vårt etablerade maskinkoncept in, med volymanpassade förpackningar för varje försändelse, producerade inline, säger Martin Jönsson.
– Konceptet vässar vi nu ytterligare för att möta ökade krav på automatisering i packningsprocessen, framförallt inom e-handel, där volymerna fortsatt växer mycket snabbare än i övriga detaljhandeln.
Packsize maskinkoncept kallas Right-sized Packaging on Demand, och använder så kallad fanfold-wellpapp, eller som Packsize kallar sitt material Z-fold, böjliga wellpappark sammankopplade i en lång bana. Packaren får automatiskt ut en måttanpassad låda till produkterna på packbandet och efter resning fyller packaren lådan, som sen går vidare till, förslutning och etikettering, för att i nästa steg placeras på en pall eller rullcontainer för vidare transport.
– Ett visst överskott av förpackningsmaterial är svårt att komma ifrån även i vårt nuvarande system därför har vi flertalet olika banor att välja mellan, allt utifrån kundens behov. Resultatet blir en perfekt måttanpassad låda och på det viset undviker man i möjligast mån behovet av fyllnadsmaterial. Spill som uppkommer vid tillskärningen av lådorna kan strimlas och tas tillvara som fyllnadsmaterial, berättar Martin.
”Nu står de i kö för att samarbeta med oss i olika kundprojekt”
Fördelen med Packsize maskin framför lagerhållning av olika förpackningsstorlekar talar sitt tydliga språk i siffror. 40 % mindre luft i förpackningen. 60 % ökad lastkapacitet på lastbil och 20 % mindre förbrukning av wellpapp. Och 60-100 % mindre användning av fyllnadsmaterial.
– Intresset för vårt material- och miljöbesparande förpackningskoncept har äntligen väckt de stora företagens intresse. För några år sedan var det ingen av de stora boxtillverkarna som tog någon notis om oss. Nu står de i kö för att samarbeta med oss i olika kundprojekt, säger Carsten.
Packsize betonar i sin marknadsföring att deras förpackningskoncept sparar träd, färre träd behöver avverkas i skogen, ett argument som är särskilt gångbart bland miljömedvetna konsumenter på den europeiska kontinenten. Draghjälp får man också från nationella postföretag som om de inte redan har gjort det, börjar införa tariffer som straffar volym och inte bara vikt på försändelser. Detta gäller även Postnord i Sverige.
Packsize har sin största omsättning i Nordamerika men även Europa, med idag omkring 200 anställda växer kontinuerligt. Maskintillverkning sker till 90 % i Sverige, närmare bestämt i Enköping, där företaget en gång i tiden startade. Sedan många år är dock företaget ett privatägt amerikanskt-svenskt bolag med huvudkontor i Salt Lake City.
Företagets enskilt största kunder finns numera också i Nordamerika och totalt servar Packsize fler än 2 700 kunder runt om i världen. Den siffran ökar dock snabbt. Tillväxten har de senaste åren legat på omkring 20 % per år.
Har du inte hunnit anmäla dig till Pack@lunch? Gör det här! Mötet är kostnadsfritt! Lättare lunch ingår.