23948sdkhjf

Ekoförsäljningen har backat

Minskar i försäljningsvärde och marknadsandel.

Ekologisk livsmedel i Sverige har haft det tufft de senaste åren och 2021 blev inget undantag. Försäljningsvärdet av ekologiska varor minskade i jämförelse med 2020 5,4 procent samtidigt som försäljningen av konventionella varor ökat markant vilket lett till en minskad marknadsandel för ekologiska varor, det visar en ny rapport från Ekologiska Lantbrukarna. 

I jämförelse med året innan, 2019, minskade även försäljningen med det något måttligare 0,6 procent.  

– Att ekoförsäljningen i dagligvaruhandeln backar vid en jämförelse mellan 2021 och 2020 beror delvis på en pandemirekyl. Det är dock oroande att försäljningen av ekologiskt även minskar med 0,6 procent vid en jämförelse med 2019, säger Gunilla Östangård, marknadsutvecklare på Ekologiska Lantbrukarna i en kommentar.

Under en femårsperiod har ekoförsäljningen ökat i värde med 13,5 procent och enligt Gunilla Östangård finns det ett intresse för eko bland konsumenterna.

– Vad vi kan se i andra undersökningar har det inte med ett minskat konsumentintresse att göra. Tvärtom vill allt fler konsumenter göra hållbara val och köpa produkter som bidrar till god djurvälfärd, ökad biologisk mångfald och ett bättre klimat, säger hon.

Enligt andra studier från Ekologiska Lantbrukarna som bland annat bygger på GfKs konsumentpaneler att konsumenterna oftast saknar ekologiska produkter i växande och prisstarka produktsegment som ost, glass och specialprodukter. Eko kombineras dessutom sällan med andra premiumvärden som förpackningsstorlekar, smaker och fetthalter som ofta efterfrågas.

– Vi kan också konstatera att handeln dragit ner på andelen rena rikskampanjer för ekologiskt. Samtidigt ser vi hur försäljningen av eko ökar när vi aktiverar ekologiska produkter i butik., säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063