Trioworld höjer målet för PCR-plast
– Trioworld vill som tillverkare av plastprodukter ta en ledande roll i arbetet mot ökad cirkularitet av plast i samhället. Vårt nya hållbarhetsmål är 30 procent PCR i våra produkter till 2025 och gör att den totala mängden plast i samhället som går till förbränning minskar. Samtidigt får våra produkter ett lägre koldioxidavtryck, säger Oskar Karlsson, Chief Procurement Officer och Hållbarhetsansvarig på Trioworld.
Trioworlds tidigare mål på 30 procent återvunnen plast inkluderade både PCR- plast, dvs plast som använts i det syfte den tillverkades för, och PIR (Post-Industrial Recyclates) - industrispill. Men målet ska nu i stället uppnås helt med PCR till år 2025.
– Vi kommer självklart fortsätta att använda PIR i våra produkter då det är ett utmärkt sätt att ta vara på spill från industrin. Men det är när vi återvinner redan använd plast som vi på riktigt bidrar till samhällets cirkularitet, fortsätter Oskar Karlsson.
I Trioworlds hållbara produktsortiment finns redan idag ett stort antal produkter märkta Loop, som innehåller minst 25 procent PCR. Därtill finns de produkter märkta Lean som kräver mindre mängd råvara med bibehållen prestanda, och de produkter som innehåller minst 25 procent råvara som är bio-baserad eller mass-balanserad och märks med Bio.
För att certifiera de produkter som innehåller PCR har Trioworld valt certifieringssystemet RecyClass recycled plastics traceability, baserat på IVL Svenska Miljöinstitutets rapport.
– Flera av våra produktionsenheter jobbar nu för certifiering av en eller flera av sina produkter i RecyClass. Vi tycker att det är viktigt att kunna visa för våra kunder att vi agerar aktivt för att leva upp till våra löften och det vi säger, säger Oskar Karlsson.
Om Trioworld
Trioworld grundades 1965 och utvecklar innovativa och hållbara plastfilmsprodukter. Företaget är en av de ledande aktörerna inom segmentet med en omsättning på 6 miljarder kronor och 1450 anställda. Gruppens huvudkontor ligger i Smålandsstenar och har produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna och Frankrike. Produkterna säljs på den globala marknaden.