23948sdkhjf

Hallå där Anette Löhnn, Marknadschef för FTI!

FTI AB, Förpacknings- & Tidningsinsamlingen, går in som huvudpartner till Packmarknadens konferens Pack & Plast i Malmö den 11 november. Vi fick fatt på FTI:s Marknadschef Anette Löhnn, som just nu är en upptagen person med tanke på den stundande julhandeln.

 Varför är just ämnet förpackningar och plast viktigt för er?

Det händer väldigt mycket inom området plastförpackningar idag. Både inom företagens utveckling och produktion med sikte på mer hållbara förpackningar och för vår del inom insamling och återvinning. Vi på FTI stöttar  med råd för att ta fram mer återvinningsbara förpackningar.

Du är en av talarna på konferensen. Kortfattat vad är ditt budskap?

Jag tänker tala om vilket ansvar man som förpackningsproducent och varumärkesägare kan ta idag för sina förpackningar. Att man ska ta sitt fulla producentansvar. Med det menar jag till exempel att man ska tänka på hur man designar sin förpackning så att den är lätt att återvinna och att den är lätt att sortera för konsumenten. Att det finns tydliga anvisningar på förpackningen så att slutanvändare vet hur förpackningen ska sorteras. Det gäller att se helheten i producentansvaret.

Hur ser du på betydelsen av förpackningar för en hållbar ekonomi?

Alla förpackningar har i första hand en uppgift för att skydda och bevara det den förpackar tills det ska användas. Jag ser allt fler exempel på att företag ser förpackningen som en integrerad del av sin produkt idag. Utifrån detta perspektiv är företag måna om att även förpackningen ska vara hållbar ur ett miljöperspektiv

Vilken betydelse skulle du vilja säga att FTI har för framtidens förpackningar i Sverige?

Vi vill fortsatt  vara en samarbets partner för företag som sätter förpackningar på marknaden och som stöder dem med både att säkerställa insamling och återvinning av förpackningar samtidigt som vi arbetar med rådgivning för ökad återvinning.

Vad tycker du om dagens förpackningar?

Det finns fortfarande mycket kvar att göra på många av dagens förpackningar. Framförallt tänker jag på att plocka de lågt hängande frukterna. När man fokuserar på förpackningen som marknadskanal är det viktigt att också tänka hur förpackningen ska kunna tas om hand och få ett andra liv. Jag kommer att berätta om exempel på hur små, tämligen obetydliga åtgärder kan förändra en förpacknings cirkularitet , exempelvis genom att byta färg på locket.

 Vad förväntar du dig av dagen?

Det ska bli mycket intressant att höra hur andra jobbar med cirkularitet - myndigheter, organisationer och företag. Och att nätverka fysiskt igen. Det har vi längtat efter.

Packmarknaden konferens Pack & Plast blir den första fysiska mötesplatsen för branschen i Sverige. Jobbar du med förpackningar och särskilt plastförpackningar är detta ett tillfälle du inte ska missa. Ta mig till Pack & Plast!

Se mer om eventet

Läs mer om: FTI
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095