E-barometern: "Tillväxten överraskande stark"
Den totala tillväxten inom e-handel landade på 16 procent för årets andra kvartal, april till juni, enligt E-barometern från Postnord. Under motsvarande kvartal i fjol, som var det första kvartalet som helt präglades av coronapandemin ökade den samlande e-handeln med 49 procent.
”Med ribban upplagd på rekordhöjd blev det mycket svårt för företagen att fortsätta prestera de extrema tillväxttal vi vant oss vid under det senaste året. Sett till förutsättningarna blev försäljningstillväxten om 16 procent ändå överraskande stark”, skriver Postnord i rapporten
Postnords analys är att konsumenterna ändrat shoppingvanor och gjort sig mindre beroende av den fysiska handeln.
Under andra kvartalet var tillväxten störst inom dagligvaror med en ökning om 27 procent, barnartiklar och leksaker med en tillväxt om 22 procent, heminredning med en tillväxt om 21 procent. Möbler och heminredning var en av de stora vinnarna under fjolårets andra kvartal men tillväxten är fortfarande stark, konstaterar rapportförfattarna.
Även nätförsäljningen av hemlektronik fortsätter att gå starkt och trots starka jämförelsetal var utvecklingen god även under årets andra kvartal. ”Elektronikbranschen är en av de branscher som gått extra bra under pandemin och ökat sin försäljning kraftigt. Precis som i den övriga e‑handeln dämpades tillväxten under Q2. Sett till fjolårets extrema jämförelsetal är den fortsatta tillväxten om 18 procent anmärkningsvärd. Branschen fick dock draghjälp av både fotbolls-EM och OS under sommaren, vilket brukar driva på TV-försäljningen”, skriver Postnord i rapporten.
Liknande är scenariot för sport- och fritidshandeln som redovisade en ökning om 12 procent. Modehndeln redovisar en tillväxt om 12 procent under andra kvartalet och i rapporten skriver Postnord att delbranschen framgent bör gynnas av återgång till arbetsplatserna.