Red Dot till nyskapande tidningsförpackning
Priset får man för det förnybara ekoförpackningskoncept som lanserades för att ersätta magasinens plastförpackning. Förpackningen är helt koldioxidneutral tack vare det förnybara och klimatsmarta råmaterialet och den energisnåla produktionen. Vogue Scandinavia lanserade sitt första nummer i augusti.
Vinnarförpackningen finns i två upplagor – Normal Edition och Collectors’ Item Limited Edition, båda tillverkade av Ensocoat by Stora Enso. Samtliga material är fiberbaserade och förnybara för att spegla Vogue Scandinavias engagemang för hållbarhet.
Limited Edition-förpackningen består av en styv låda med mönster och prägling inspirerad av den svenska konstnären Hilma af Klint. Tidningen och förpackningen har designats för att sparas och förvaras i läsarnas bokhyllor. Det medföljande bokmärket uppmuntrar läsarna att läsa tidningen mer än bara en gång.
– Vogue Scandinavia lanserades med syftet att skaka om Nordens medielandskap och leda vägen när det gäller hållbarhet. Vi vill ta ett steg in i framtiden och modernisera hela konceptet kring magasinjournalistik för att visa att konsumenten inte bara läser, utan även upplever och tar del av magasinet, säger Martina Bonnier, chefsredaktör på Vogue Scandinavia, och fortsätter:
– Stora Enso är en perfekt samarbetspartner. De är verkligen nyskapande inom området koldioxidneutral förpackningsdesign.
– Vogue Scandinavia är en inspirationskälla eftersom de är banbrytande i allt de tar sig an. Deras ambitioner i kombination med vår expertis inom förpackningsdesign och hållbarhet bidrar till en grönare modebransch, säger David Ekberg, EVP Packaging Solutions på Stora Enso.