Succé för PACK@Stage i premiären
Det var fyra namnkunniga personer i panelen. Anders Källman, VD för Multivac Sverige, Lars Willner, Divisionschef på AR Packaging, Annica Hansson Borg, Hållbarhetschef på Bergendahls och Thomas Olsson, VD för Treform Packaging.
Alla fick de inledningsvis chansen att presentera sig själva lite närmare och svara på frågor om vilken inställning de generellt har till plasten vara eller icke vara i livsmedelsförpackningar. Anders Källman var först ut.
– Självklart ska vi försöka minska på plasten. Vi har deltagit i flera framgångsrika projekt där kunden har kunnat minska sin plastanvändning. Idag görs massor av tester på nya material i våra maskiner. Är det rätt att gå ifrån plast?, är dock den frågan som man måste ställa sig. Vi får inte bara ryckas med av känslor utan se till vad som är möjligt.
I Bergendahls som bland annat har dagligvarukedjorna City Gross, Matöppet och Eko finns 60 000 produkter. Av dem kan Bergendahls själva påverka förpackningen för omkring 2 000, varav 1 500 är egna varumärken.
– Vi jobbar jättemycket med det här och vi är med i Svensk dagligvaruhandels färdplan som har som mål att alla förpackningar ska vara återvinningsbara 2025. Vi är på den bollen och har kommit ungefär halvvägs, 50 procent är klara, men det är mycket jobb ska läggas ner och det är inte helt enkelt, säger Annica Hansson Borg.
På frågan hur de tacklar konsumentopinionen mot plast svarar hon;
– Det är problematiskt att plasten hamnar så i skottgluggen att vi ska känna plastskam och ta bort plast till varje pris. För tittar man på fakta så är plast ett av de bästa material att packa livsmedel i. Det ger en lång hållbarhet, ett säkert livsmedel och man ser livsmedlet på ett trevligt sätt. Dessutom regleras plast i EU-förordningar om direktkontakt med livsmedel. Det finns inte för andra material, så det är ett hinder idag.
Hon berättar också hur konsumenter efter pandemin har ändrat sin syn på förpackningar.
– Innan Coronan ville konsumenterna köpa mer i lösvikt, t ex frukt och grönt och bröd. När Covid-19 kom ville de plötsligt ha allt förpackat. De ville inte ha tomater som någon annan hade varit och pillat på. Så vi var tvungna att börja packa brödet igen. Livsmedelssäkerheten har blivit bortglömd, den har blivit en självklarhet, och det blev vi varse när pandemin kom.
Läs en längre artikel om premiären av PACK@Stage i Packmarknadens februarinummer, snart ute. Eller se konferensen själv, den finns fortfarande tillgänglig på PACK@Stage till anmälningsavgift.
Premiären följdes av ett 80-tal lyssnare via länk, vilka i förväg hade möjlighet att bidra med frågor till panelen. Per-Stefan Gersbro är mycket nöjd med uppslutningen.
– Vi hade ungefär samma antal kvalificerade lyssnare som när vi arrangerar PACK@lunch. Det bevisar att det finns målgrupp somm är motiverad att hålla sig välinformerad om vilka tongångar det är i viktiga frågor i branschen. Vi hoppas kunna locka minst samma antal deltagare till vårt PACK@Stage om förpackningar för e-handel den 11 mars.