Svensk Digital Handel går upp i Svensk Handel
Svensk Handel och Svensk Digital Handel har ingått en avsiktsförklaring som innebär att Svensk Digital Handel upplöses och frågorna som drivits av föreningen ska framgent drivas under Svensk Handels paraply.
Dotterbolaget Svensk Distanshandel, som samarbetat med föreningen, knyts därmed ännu närmare Svensk Handel i det dagliga arbetet.
Detta då ”Svensk Handel ska bli en ännu starkare röst för den digitala handeln i Sverige”, heter det i ett pressmeddelande.
– Detta är ett naturligt steg givet branschens utveckling. Det kommer att ge oss ännu bättre möjligheter att utveckla erbjudanden och mötesplatser som stärker medlemmarnas affär. Dessutom blir handelsbranschen starkare när den talar med enad röst, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Vidare skriver Svensk Handel att kärnan i det nya avsiktsförklaringen att ”det politiska påverkansarbetet ska stärkas, befintliga mötesplatser vidareutvecklas samtidigt som nya arenor ska bildas”. Svensk Digital Handel står bland annat bakom svenska certifieringen Trygg E-handel samt e-handelsevent D-Congress.
– Vi är övertygade om att avsiktsförklaringen med Svensk Handel skapar bättre förutsättningar att långsiktigt tillvarata medlemmarnas intressen. Det politiska påverkansarbetet kan stärkas ytterligare och större resurser ges till att skapa nya arenor för att svensk e-handel ska vara fortsatt konkurrenskraftig men också vara i världsklass inom hållbar innovation, säger Freddy Sobin, ordförande i föreningen Svensk Digital Handel.
Medlemmar i föreningen, som inte redan finns inom Svensk Handel, kommer att erbjudas medlemskap. Ledamöterna i styrelsen för föreningen Svensk Digital Handel erbjuds plats i dotterbolagets styrelse.
Beslut om upplösning fattas av medlemmarna vid föreningen Svensk Digital Handels extra, respektive ordinarie föreningsstämma i vår.