Hallå där Anders Källman, VD för Multivac Sverige AB
Hur deltar Multivac som en ledande maskintillverkare för livsmedelsförpackningar i utvecklingen av nya förpackningar?
Utan maskiner inga förpackningar. Vår insats är minst lika viktig som materialet. Utvecklingen av våra maskiner och verktyg utgår från kundernas behov. Det är ofta konsumentens behov, handeln eller producentens idéer som initierar utvecklingen av nya förpackningar, och i samarbete med våra kunder, materialleverantörer och konverterare utvecklar vi nya förpackningar.
Självklart kommer även idéer till nya förpackningar från Multivac. I Tyskland har vi ett applikationscenter som jobbar med förpackningsutveckling och många materialleverantörer testar sina nya material hos oss innan lansering.
Vilka trender ser ni just nu vid valet av förpackningslösningar och material?
Mindre plast och mer fiber, helt klart, när det gäller strävan mot miljömål. Men faran är att man har en orealistisk syn på dagens fibermaterial och andra alternativa material. De har sina begränsningar i formbarhet och som barriär måste de ha någon form av bestrykning eller polymerbeläggning för vara täta och skydda livsmedlet mot syre.
Det man i första hand ska ha fokus på är att minska matsvinnet och öka hållbarheten. Där finns de stora miljövinsterna att göra och det har vi hjälpt en av Sveriges största dagligvarukedjor med framgång att göra. Men visst går det även att minska mängden plast utan att riskera matsvinn, det har vi nyligen gjort för en tillverkare av bacon.
I Europa, men inte så mycket i Sverige, ökar också portionsförpackade produkter i multiförpackningar. Ett pålägg till exempel kan förpackas i flera mindre portioner så att livsmedlet håller sig fräscht tills det är dags att konsumeras. Kanske kräver något lite mer material, men samtidigt minskar matsvinnet och behovet att packa om livsmedlet i en plastpåse.
Har den pågående pandemin påverkat synen på förpackningar hos era kunder anser du?
Absolut! Förpackningen har verkligen ökat i betydelse och anseende under pandemin. Plötsligt var det som allt hamnade i en balanserad prioriteringsordning. Plastdebatten fadade ut och förpackningens betydelse för att skydda livsmedlet och liv och hälsa sattes åter i första rummet. Jag hoppas att detta perspektiv inte åter försvinner i miljödebatten.
En annan sak som är viktig att ha i åtanke när man pratar om miljösmart är att det i livsmedelsindustrin finns stora investeringar i befintlig maskinpark. Vi jobbar just nu mycket med att anpassa våra kunders maskiner för att klara nya materialkrav. Men att byta ut hela maskinparken för att byta en förpackning och minska sin plastanvändning är varken miljösmart eller ekonomiskt försvarbart.
Har den pågående pandemin påverkat Multivac på något sätt?
Absolut som alla andra företag har digitaliseringen i alla dess former påskyndats under pandemin. Som tur var hade vi precis blivit klara med att lansera vårt koncept för fjärrservice så det ger våra kunder och oss ytterligare en möjlighet till snabb direkt service.
Några fördelar som kan ses med digitaliseringen är att vi reser mindre och på det viset är vi oftast mer tillgängliga, inte bara för varandra utan också för kunderna i form av digitala möten. Så något gott kan också komma ur en sådan här pandemi.
Försäljningsmässigt var de första månaderna av pandemin utmanande, men vi har under andra delen av 2020 och i starten av 2021 sett en bra försäljning av maskiner och tillbehör. Men helt klart längtar jag starkt efter att åter få träffa våra kunder i direkta möten ute hos dem och mina kollegor, hälsar Anders från hemmakontoret.
Missa inte premiären av Packmarknadens nya konferenskoncept PACK@Stage. Om en vecka den 11 februari går sändningen live. Anmäl dig på PACK@Stage