Hallå där! Annica Hansson Borg, Hållbarhetschef på Bergendahls Food
Upptar förpackningar en stor del av din tid som Hållbarhetschef?
Ja, men vi är fler i organisationen som arbetar med frågan såklart.
Varför gör det det? Det är en av våra viktigaste frågor just nu. Dessutom är den väldigt komplex. Vi behöver förpackningar för att kunna sänka matsvinnet i alla led. Tar vi bort förpackningar eller har för dåliga förpackningar fördärvas maten innan någon hinner äta upp den. Dessutom måste förpackningar med livsmedel vara livsmedelsgodkända, så inga oönskade ämnen vandrar in i våra livsmedel från förpackningen.
Dagligvarubranschen har satt en färdplan på att alla våra egna förpackningar ska vara återvinningsbara till 2025. Vi försöker nu gemensamt komma fram till vilket/vilka material som kan räknas som hållbara och cirkulära i ett längre perspektiv så vi slipper skatter och förbud.
Kan du nämna någon förbättring Bergendahls Food gjort på förpackningsområdet den senaste tiden?
Vår köttförpackning är ett bra exempel där vi tagit oss en bra bit på rätt väg. Det är en transparant plastförpackning som vi packar vårt butiksstyckade kött i och det har inneburit att hållbarheten ökat betydligt och det i sin tur har gjort att vi lyckats minska vårt köttsvinn med 400 ton bara i vår verksamhet. Tänk då så mycket vi har hjälpt våra konsumenter att sänka sitt köttsvinn. Dessutom ger vi våra konsumenter en större valfrihet att bestämma själv när köttet ska konsumeras. De blir inte så beroende av att tillaga det samma kväll.
I debatten på PACK@Stage deltar också representanter från förpackningsleverantörer. Vem anser du har huvudansvaret för att driva fram nya förpackningslösningar?
Politiker, förpackningsleverantörer, livsmedelsproducenter, dagligvaruhandeln - vi tillsammans, men regeringen och miljödepartementet har ett stort ansvar att faktiskt stödja innovation på det här området och snarast möjligt ta fram en tydlig definition vad de menar med ett hållbart material. Det duger inte att bara belägga produkter med skatt och förbud och tro att det driver utvecklingen framåt. Vi behöver hjälpas åt och ta den här frågan på allvar, så vi kommer framåt. Men då måste alla försöka se lösningar istället för problem.
Det sägs att konsumenterna trycker på för att förpackningar ska bli mer miljöanpassade. Märker ni det som en av Sverige ledande dagligvarukedja?
Ja, konsumenter är intresserade av förpackningsfrågan, men många vet tyvärr för lite i frågan. T ex tror de flesta konsumenter att en pappersbärkasse är mer miljövänlig än en plastpåse som är gjord av returplast. Tittar man på det totala miljö- och klimatpåverkan på de två kassarna så behöver du använda en papperspåse 42 ggr medan plastpåsen är neutral efter 2 ggr. Jag förstår att det låter konstigt, men sanningen är inte alltid logisk eller förutsägbar. Man måste ta reda på fakta innan man bestämmer sig för vad som är rätt och fel.
Missa inte den intressanta moderatledda debatten om framtidens livsmedelstråg med några av landets mest initierade på området. Mer information och anmälan: PACK@Stage